نامه انجمن جامعه ‌شناسی ایران به تشکل های جهانی و ابراز نگرانی از تداوم تحریم‌ها
(last modified 1399-01-23T03:43:22+00:00 )
حمل 23, 1399 08:13 Asia/Kabul
  • نامه انجمن جامعه ‌شناسی ایران به تشکل های جهانی و ابراز نگرانی از تداوم تحریم‌ها

انجمن جامعه ‌شناسی ایران روز جمعه در نامه‌ای به انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی، انجمن جامعه ‌شناسی اروپا، انجمن جامعه ‌شناسی آمریکا و انجمن مطالعات خاورمیانه (غرب آسیا) از ادامه تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و تشدید آن‌ در دوره بحرانی شیوع ویروس کرونا در جهان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایرنا، انجمن جامعه ‌شناسی ایران در این نامه به اثر ترکیبی مخرب تحریم ها و شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد ایران و زندگی مردم اشاره و درباره پیامدهای منفی این وضعیت بر سرمایه گذاری در بخش بهداشت و آموزش عالی و نیز آثار منفی آن بر رشد علوم اجتماعی در ایران هشدار داد.

انجمن جامعه ‌شناسی ایران در این نامه تصریح کرد، تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران، مانع ورود دارو، تجهیزات پزشکی و کمک های بشردوستانه به ایران در بحبوبه شیوع ویروس کرونا شده است.

در هفته های اخیر به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشورهای جهان و ایران، ده ها مقام بین‌المللی و نیز شماری از کشورها از جمله ترکیه، روسیه، پاکستان و چین خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران شده‌اند.

تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه واشنگتن که شامل اقلام اساسی و حتی دارویی و پزشکی می شود باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای مردم ایران به ویژه بیماران کرونایی شده است.

با این حال مقامات کاخ سفید همچنان بر ادامه رویکرد تحریمی خود در چارچوب سیاست فشار حداکثری ضد ایران اصرار دارند و به صورت مستمر به اعلام تحریم های جدید ضد جمهوری اسلامی می پردازند.

"محمدجواد ظریف" وزیر خارجه ایران اخیرا در نامه‌ای به "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر لزوم رفع همه تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران، تصریح کرده بود، با وجود توانمندی علمی نظام سلامت ایران، تحریم‌ و پیش‌شرط‌ های آمریکا برای ممانعت از فروش دارو و تجهیزات پزشکی، تلاش‌ها برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا در ایران را با موانع جدی مواجه کرده است.

کلیدواژه