حمل 30, 1399 17:44 Asia/Kabul
  • امنیت بیشتر آسمان ایران با پهپادهای چندمنظوره
    امنیت بیشتر آسمان ایران با پهپادهای چندمنظوره

آسمان ایران با تحویل انبوه هواپیماهای بدون سرنشین چندمنظوره رزمی و شناسایی "ابابیل 3"،"کرار" و نسل جدید "جت" به نیروی هوایی و پدافند هوایی کشور اَمن‌تر می‌شود.

مراسم تحویل‌دهی انبوه هواپیماهای (پهپاد) بدون سرنشین چند منظوره رزمی و شناسایی روز شنبه با ‌حضور امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، امیر سرتیپ «عزیز نصیرزاده» فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر سرتیپ «علیرضا صباحی‌فرد» فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش برگزار شد.
امیر سرتیپ حاتمی در این مراسم با تاکید بر اینکه  وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران متعهد است، نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی را در حوزه‌های رزم زمینی، هوایی، دریایی، موشکی و الکترونیک تقویت کند، گفت: در این راه  از هیچ تلاش و کوششی کوتاهی  نخواهد شد.
پهپاد ابابیل 3 که توسط متخصصان صنعت هوایی ایران تولید و امروز به سیستم پدافند هوایی کشور اضافه شده‌ است دارای بُرد 150 کیلومتر است.
این پهپاد در واقع یک پرنده شناسایی - رزمی میان‌برد با قابلیت حمل محموله‌های مختلف الکترواپتیکی و رزمی است که ماموریت اصلی آن جمع‌آوری و ارسال آنلاین داده‌ها و همچنین اجرای عملیات تهاجمی است.
نکته قابل توجه اینکه، پهپادهای ابابیل 3 برای نخستین بار توسط وزارت دفاع ایران به نسل جدیدی از بمب‌های هدایت تلویزیونی و فروسرخ "قائم" مجهز شده‌اند.
بمب‌های قائم بین 8 تا 10 کیلومتر بُرد دارند.
پهپاد کرار هم یک پرنده رزمی است که قابلیت حمل و رهاسازی محموله‌هایی در کلاس هواپیماها با سرنشین بوده و به توانمندی‌های رزمی و انتحاری مجهز شده است.
این پهپاد رزمی از نظر اجرای عملیات انتحاری، پهپادی نقطه‌زن است که با موتور توربوجت می‌تواند علیه اهداف سطحی مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین نسل جدید پهپاد جت که توسط متخصصان صنعت هوایی ایران تولید شده‌ است یک هزار کیلومتر بُرد دارد و وزن آن 470 کیلوگرم است و با سرعت 900 کیلومتر بر ساعت پرواز می‌کند.
پرواز در ارتفاع 40 هزار پایی و مداومت 180 دقیقه‌ای از دیگر قابلیت‌های نسل جدید پهپاد جت است که امروز تحویل نیروهای مسلح ایران شد.
مهمترین ماموریت پهپاد جت، آزمایش تمامی سامانه‌های پدافندی کوتاه برد و دوربرد توپخانه‌ای و موشکی و ایجاد اختلال و فریب در شبکه پدافندی دشمن است.

 

کلیدواژه