تخت روانچی: خروج آمریکا از غرب آسیا، خواست مشترک مردم منطقه است
(last modified 1399-02-03T13:07:08+00:00 )
ثور 03, 1399 17:37 Asia/Kabul
  • تخت روانچی: خروج آمریکا از غرب آسیا، خواست مشترک مردم منطقه است
    تخت روانچی: خروج آمریکا از غرب آسیا، خواست مشترک مردم منطقه است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با یادآوری "طرح ابتکار صلح هرمز"، حضور نظامیان آمریکا در منطقه غرب آسیا را ریشه اصلی مشکلات دانست و گفت، خروج این نیروها، خواست مشترک مردم منطقه است.

«مجید تخت روانچی» نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه در گفت‌وگو با تارنمای روزنامه آسیا تایمز با بیان اینکه ایالات متحده از هزاران مایل دورتر از سواحل خود به خلیج فارس آمده است، افزود: آمریکا همچنین در حال فروش سلاح های مرگبار به ارزش میلیاردها دلار به برخی از کشورهای منطقه غرب آسیا است.

تخت روانچی با اشاره به تلاش آمریکایی‌ها برای ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه تاکید کرد: قطعاً ایالات متحده علاقه‌ای به بهبود روابط ایران و همسایگان ندارد اما تهران همواره خواستار روابط صمیمانه با کشورهای منطقه است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل یادآور شد: از طریق جاذبه به جای دافعه، همکاری به جای رقابت، همسایگی خوب به جای مداخله در امور داخلی دیگران و آشتی به جای ایجاد تنش، کشورهای منطقه می‌توانند منطقه‌ای بهتر و امن‌تر ایجاد کنند.

تخت روانچی همچنین درباره چشم‌انداز اینستکس گفت: این سازو کار مالی از زمان خروج آمریکا از برجام ایجاد شده بود و موفقیت آن هنوز مشخص نیست و به توانایی کشورهای اروپایی در فراهم کردن نقدینگی مورد نیاز آن بستگی دارد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره درخواست دبیر کل این سازمان برای آتش بس جهانی در روند رو به رشد همه‌گیری کرونا گفت: این بیماری تحت کنترل درنمی‌آید مگر اینکه همه ظرفیت‌ها در سطح بین‌المللی به کار گرفته شود و یک برنامه هماهنگ و منسجم برای شکست این همه‌گیری توسط همه کشورها اجرا شود.

 

کلیدواژه