روحانی: قدرتمندتر شدن آسیا در گرو خودباوری و همگرایی است
(last modified Mon, 10 Oct 2016 05:39:27 GMT )
میزان 19, 1395 10:09 Asia/Kabul
  • روحانی: قدرتمندتر شدن آسیا در گرو خودباوری و همگرایی است

رئیس جمهوری اسلامی ایران، قدرتمندتر شدن آسیا را در گرو خودباوری و اراده مشترک برای همگرایی دانست.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در دومین اجلاس مجمع گفتگو و همکاری های آسیا در بانکوک، که سران و مقام های ارشد 34 کشور آسیایی در آن حضور داشتند، تاکید کرد: کشورهای آسیایی باید با گشودن بازارها، تعامل اقتصادی، اصلاح ساختارهای داخلی، شفاف سازی و هماهنگی های گسترده در حوزه های سیاست گذاری، گام های بلندی در راه اعتلای کیفیت زندگی مردم خود و ارتقای جایگاه آسیا در تعاملات جهانی بردارند.

روحانی گفت: امروز همگان اذعان دارند که هیچ موضوع بین المللی، بدون حضور و همکاری تنگاتنگ قدرت های آسیایی قابل حل و فصل نیست؛ و در حل معضلات کلان کره زمین همچون تغییرات آب و هوا، بحران محیط زیست، مشکلات اجتماعی مانند، آوارگان، پناه جویان، بی سوادی و فقر، این کشورهای آسیایی هستند که به عنوان بازی گران عرصه ء تحقق امنیت جمعی، نقش آفرینی می کنند.

رئیس قوه مجریه ایران تاکید کرد:باید با گشودن بازارها، تعامل اقتصادی، اصلاح ساختارهای داخلی، شفاف سازی و هماهنگی های گسترده در حوزه های سیاست گذاری، گام های بلندی در راه اعتلای کیفیت زندگی مردم خود و ارتقای جایگاه آسیا در تعاملات جهانی برداشت.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین با دعوت و استقبال از حضور سرمایه گذاران آسیایی در ایران، گفت: تهران به دنبال نقشی فعال تر در شبکه حمل و نقل آسیا - اروپا است.

رئیس قوه مجریه ایران درباره مسایل مهم منطقه نیز گفت: مداخله غیر قانونی قدرت ها به تداوم خشونت ها و بی رحمی ها دامن زده است.

روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، با درک عمیق از اهمیت امنیت و ثبات آسیا، بر این باور است که چالش برانگیز ترین بحران، افراطی گری و خشونتی است که سرتاسر قاره آسیا را، از توکیو تا دهلی، و از بغداد و دمشق تا استانبول، درنوردیده است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود:ایران همچون سدی استوار، در مقابل نفوذ و گسترش افراط گرایی و تروریسم در منطقه، ایستاده است و بر این امر پای می فشارد که مداخله غیر قانونی قدرت ها به تداوم این خشونتها و بی رحمی ها دامن زده است.

کلیدواژه