ثور 08, 1399 16:45 Asia/Kabul
  • موفقیت محققان ایرانی در ساخت حسگری برای تشخیص سریع سرطان
    موفقیت محققان ایرانی در ساخت حسگری برای تشخیص سریع سرطان

محققان دانشگاه صنعتی شریف تهران موفق به طراحی و ساخت حسگری برای تشخیص سریع سلول‌های سرطانی در آزمایش‌های تشخیص طبی و مراکز تحقیقاتی شدند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «الهه کاظمی رحمت آبادی» مجری این پروژه با بیان اینکه تشخیص زودهنگام سرطان اهمیت بسیاری برای بیمار دارد، گفت: هدف از این پروژه، ارائه روشی ساده، حساس، دقیق و ارزان قیمت است تا بتوان فعالیت آنزیم تلومراز Telomerase به عنوان نشانگر انتخابی سرطان را تعیین کرد.
مجری این پروژه با بیان اینکه سطح بالای آنزیم تلومراز نشان دهنده وجود سرطان است، تصریح کرد: از فناوری نانو برای تولید این بایو سنسور استفاده شده که تشخیص انواع سرطان‌ها یکی از مزیت‌های آن است.
کاظمی با اشاره به اینکه تکنیک­‌های تصویربرداری به کار رفته برای تشخیص سرطان مانند اشعه ایکس، ماموگرافی، توموگرافی کامپیوتری (CT)، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، آندوسکوپی و سونوگرافی حساسیت کمی دارند و توانایی آنها در تمایز قائل شدن بین ضایعات خوش خیم و بدخیم محدود است، گفت: یک روش مفید و امیدبخش برای تشخیص زودهنگام سرطان، شناسایی و تشخیص موادی در خون و سایر سیالات بدن است.
مجری ساخت این حسگر برای تشخیص سریع سرطان افزود: اندازه ­گیری سطح غلظتی نشانگر در بزاق، خون، ادرار یا مدفوع تشخیص بیماری در مراحل اولیه، تخمین خطر بازگشت بیماری و همچنین پیگیری درمان را امکان­پذیر می‌کند و می‌­تواند به تشخیص زودهنگام سرطان کمک کند.

 

کلیدواژه