ثور 09, 1399 14:56 Asia/Kabul
  • تاکید ایران و آفریقای جنوبی بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی

روسای جمهوری ایران و آفریقای جنوبی ضمن تاکید بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه، انتقال تجربیات در زمینه مبارزه با ویروس کرونا و همکاری های بهداشتی و علمی دو کشور را ضروری خواندند.

به گزارش ایرنا، «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «سیریل رامافوسا» Cyril Ramaphosa رئیس جمهوری آفریقای جنوبی روز سه شنبه در گفت و گوی تلفنی با اشاره به سابقه خوب همکاری‌های اقتصادی دو کشور، ضرورت استفاده از ظرفیت‌های جدید برای توسعه این همکاری‌ها و اجرای پروژه های مشترک را مورد تاکید قرار دادند.

روسای جمهوری ایران و آفریقای جنوبی همچنین بر تقویت همکاری‌های بین المللی برای مقابله با تحریم‌های ضد بشری آمریکا و همچنین جنایت‌های ضد انسانی علیه ملت مظلوم فلسطین و تلاش برای برقراری صلح و آرامش در سوریه و یمن تاکید کردند.

روحانی در این گفت و گوی تلفنی با اشاره به اقدامات غیرانسانی آمریکا علیه ملت ایران گفت: باوجود اپیدمی بیماری کرونا در جهان، آمریکا تحریم‌های غیر قانونی علیه ملت ایران را تشدید کرده و علاوه بر زیر پا گذاشتن مقررات بین المللی، مقررات بهداشت جهانی را هم نقض کرده و حتی از مبادله کالا در زمینه بهداشتی و درمانی به ایران نیز جلوگیری می کند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عضویت آفریقای جنوبی به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود آفریقای جنوبی در سازمان ملل و مجامع بین المللی بر مخالفت با یکجانبه گرایی آمریکا و تحریم های غیر قانونی این کشور علیه ایران بیش از پیش تاکید کند.

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی نیز ضمن محکوم کردن اقدامات ناعادلانه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران تاکید کرد: همه کشورهای جهان باید در این زمان علیه دشمن مشترک (ویروس کرونا) اقدام کنند و نباید با اعمال تحریم ها و افزایش فشار برای ملت‌های دیگر مشکل ایجاد کنند.

کلیدواژه