ثور 12, 1399 12:57 Asia/Kabul
  • لزوم آزادی سریعتر دانشمند ایرانیِ زندانی در آمریکا

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی ایرانیان زندانی در آمریکا تاکید کرد: فقط آزادی هرچه سریعتر «سیروس عسگری» می‌تواند به نگرانی‌ها درباره‌ سلامتی این استاد دانشگاه پایان دهد.

به گزارش ایرنا، روزنامه «گاردین» چهارشنبه گذشته از ابتلای دکتر «سیروس عسگری» دانشمند ایرانی دربند دولت آمریکا به ویروس کرونا خبر داد.

به نوشته‌ این روزنامه، مسوولان بازداشتگاه به عمد ماسک و مواد ضد عفونی کننده در اختیار زندانیان قرار نمی دهند تا بیماری کووید 19 آن‌ها را از پای درآورد.

این بازداشتگاه همچنین با وجود سابقه مشکلات حاد تنفسی دکتر عسگری، اجازه تهیه ماسک را نیز به وی نمی‌دهد.

در همین زمینه، «علی باقری‌کنی» دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران روز جمعه درباره‌ آخرین وضعیت دکتر عسگری تصریح کرد: اعلام ابتلای اندیشمند ایرانی دربند آمریکا به کرونا، بر نگرانی‌های تهران از وضعیت سلامتی همه‌ ایرانیان دربند آمریکا افزوده است.

«سیروس عسگری» دانشمند 59 ساله ایرانی، نوامبر 2019 از اتهام سرقت اسرار تجاری مرتبط با فعالیت‌های دانشگاهی در دانشگاه اوهایو تبرئه شده بود اما اداره مهاجرت و گمرک آمریکا، به او اجازه بازگشت به ایران را نداد.

تاکنون، پیگیری‌های رسانه‌ای و همچنین برخی سازمان‌های مردم‌نهاد حقوق بشری برای کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت این استاد ایرانی با کارشکنی دولت آمریکا بی‌نتیجه مانده است و در حال حاضر، خانواده‌ دکتر عسگری در شرایط روحی نامناسبی به سر می‌برند.

کلیدواژه