ثور 15, 1399 13:02 Asia/Kabul
  • واحد پول ایران از ریال به تومان تغییر یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران با تبدیل واحد پولی کشور از ریال به تومان موافقت کردند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در جلسه علنی امروز (دوشنبه) جزئیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را تصویب کردند.

بنابر ماده واحده این لایحه، ماده (1) قانون پولی و بانکی کشور به این ترتیب اصلاح شد: واحد پول ایران تومان است و هر تومان برابر 10 هزار ریال جاری و معادل یکصد قِران است.

بنابر تبصره 1 این ماده واحده؛ برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و تعهدات کشور در مقابل صندوق بین‌المللی پول محاسبه و تعیین می‌شود.

براساس تبصره 2 این ماده، دوره گردش موازی و اعتبار همزمان تومان و ریال که در این قانون دوره گذار نامیده می‌شود، حداکثر 3 سال با رعایت تبصره 4 این ماده است. 

همچنین براساس تبصره 3، پس از پایان دوره گذار، تعهداتی که پیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده است تنها با واحد پول تومان و یا اجزای آن قابل ایفا است.

براساس تبصره 4، بانک مرکزی ایران موظف است، ظرف مدت دو سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، ترتیبات اجرایی لازم را جهت آغاز دوره گذار فراهم کند.

طبق تبصره 5 این ماده، آیین‌نامه اجرایی این ماده ظرف مدت 3 ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

این تصمیم با هدف حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی، هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته است، اتخاذ شد.

کلیدواژه