ثور 19, 1399 13:29 Asia/Kabul
  • موسوی: یکجانبه‌گرایی آمریکا پایان یابد
    موسوی: یکجانبه‌گرایی آمریکا پایان یابد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: آمریکا باید به یکجانبه‌گرایی خفت‌بارش پایان دهد.

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه در توئیتی با انتشار داده نمایی از خروج آمریکا از پیمان‌های بین المللی نوشت: برجام نه نخستین و نه آخرین دستاورد چندجانبه‌ای است که «دونالد ترامپ» از آن خارج شد.
موسوی تصریح کرد: رژیم آمریکا به دنبال آن است تا منافع کوتاه مدت خود را به قیمت رفاه دراز مدت کشورها تامین کند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به تازگی به نقل از مقام‌های آمریکایی خبر داد که واشنگتن با وجود خروج از برجام می‌خواهد پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تهیه کرده، در ماه جاری میلادی (مه 2020) که استونی به عنوان متحد ناتویی آمریکا ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده می‌گیرد، به رأی بگذارد.
تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل ضد ایران در سال‌های 2006 و 2007 برای ممنوعیت فروش سلاح به ایران و صادرات سلاح از ایران وضع شد.
پس از توافق برجام مقرر شد این تحریم‌ها 27 میزان 1399و پس از آنکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کرد، برداشته شود.
آمریکا در شرایطی در خصوص پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران ابراز نگرانی می‌کند که طبق تحقیقات موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، آمریکا بزرگترین صادرکننده تسلیحات در جهان است و 36 درصد از صادرات تسلیحات کل جهان را در بازه زمانی 2015 تا 2019 به خود اختصاص داده است.

کلیدواژه