ثور 19, 1399 18:12 Asia/Kabul
  • تبریک ولادت امام حسن مجتبی (ع)

امام حسن مجتبی (ع) ، از اهل بیت رسول گرامی اسلام (ص) ،در پانزدهم رمضان سال سوم هجری قمری چشم به جهان گشود.

امام حسن مجتبی (ع) ، از اهل بیت رسول گرامی اسلام (ص) ، چشم به جهان گشود.

آن حضرت تحت نظارت پیامبر اکرم (ص ) و در دامان پاک حضرت فاطمه (س ) و حضرت علی (ع) ، دختر و داماد پیامبر اسلام (ص ) ، تربیت و پرورش یافت و پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت علی (ع) درسال 40 هجری قمری ، رسالت عظیم هدایت و رهبری مسلمانان را به عهده گرفت .

در آغاز، جمع زیادی از مسلمانان با آن حضرت بیعت کردند ، اما دستگاه حکومتی اموی به ریاست معاویه که در آن زمان صاحب قدرت بسیار بود با امام حسن (ع) به دشمنی و ستیزه جویی پرداخت .

سرانجام امام حسن (ع) برای مقابله با امویان ، همراه با مردان جنگی خود ، آماده نبرد با آنها شد . اما بسیاری از سران سپاه او فریب وعده های دروغین دشمنان را خوردند و امام را تنها گذاشتند . به ناچار ، امام حسن (ع) با تدبیر و دوراندیشی و با هدف حفظ و بقای اسلام ، صلح را پذیرفت .

این اقدام امام مقدمه ای برای مبارزه ریشه ای با انحرافاتی بود که در جامعه وجود داشت و در ادامه این حرکت ، زمینه قیام برادرش امام حسین (ع) در محرم سال 61 هجری قمری فراهم شد .

ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد حضرت امام حسن مجتبی (ع) ، سخنی کوتاه از ایشان را برای شما نقل می کنیم آن حضرت فرمود: «در شگفتم از کسی که در غذای جسم خود می اندیشد ولی در غذای روح نمی اندیشد.»

کلیدواژه