تخت‌روانچی: آمریکا با نقض قطعنامه 2231 حقوق بین‌الملل را به سخره گرفته است
(last modified 1399-02-20T03:44:21+00:00 )
ثور 20, 1399 08:14 Asia/Kabul
  • تخت‌روانچی: آمریکا با نقض قطعنامه 2231 حقوق بین‌الملل را به سخره گرفته است

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه بر لزوم تقویت چندجانبه‌گرایی تاکید کرد و گفت: آمریکا با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت این سازمان و تهدید دیگر کشورها، حقوق بین‌الملل را به سخره گرفته است.

به گزارش ایرنا، "مجید تخت‌روانچی" در نشست مجازی و غیر رسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم  برگزار شد،  با اشاره به درس‌هایی که باید از تجربه تلخ جنگ جهانی دوم گرفته می‌شد، خاطرنشان کرد، یکی از مثال‌های زنده استهزای سیستماتیک حقوق بین الملل، نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت توسط آمریکا و تهدیدهای بی‌شرمانه واشنگتن علیه سایر کشورها برای نقض این قطعنامه و یا مواجهه با اقدامات تنبیهی است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در ادامه با یادآوری هدف ایجاد سازمان ملل به عنوان مرکزی برای هماهنگی اقدامات کشورها در حل مشکلات جهانی، افزود، سیاست‌ها و اقدامات برخی کشورها همچون آمریکا که قوانین و مقررات بین المللی را نقض می‌کنند و سیاست خارجی آنها به استفاده از ابزارهای غیرانسانی چون تحریم‌های یکجانبه معتاد شده است، اعتبار این سازمان و حاکمیت قانون را تضعیف کرده است.

تخت روانچی با انتقاد از رهیافت آمریکا در خروج از سازمان‌ها و توافق‌های بین‌المللی از جمله خروج غیرقانونی این کشور از برجام و نیز نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت تصریح کرد، اینگونه سیاست‌ها، چندجانبه گرایی را با چالش مواجه کرده و منافع جمعی کشورهای جهان را در معرض خطر قرار داده است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پایان  با بیان اینکه چندجانبه‌ گرایی با چالش‌های متعددی مواجه شده است تاکید کرد،  جهان باید تلاش کند حاکمیت قانون جایگزین سیاست قدرت و همکاری، جایگزین تقابل گردد.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا سه شنبه 8 می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت، کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

کلیدواژه