ثور 21, 1399 14:11 Asia/Kabul
  • ارتقاء ارتفاع مداری ماهواره‌های ایرانی تا مدار 36 هزار کیلومتر

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ارتقای ارتفاع مداری ماهواره‌های ایرانی تا مدار 36 هزار کیلومتری خبر داد.

به گزارش ایرنا، سردار سرتیپ «علی جعفرآبادی» فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یکشنبه در گفت‌وگویی درخصوص موضوع ارتقای مداری ماهواره‌های ایرانی برای مدار 36 هزار کیلومتری تصریح کرد: این ارتفاع مداری یا مدار ژئو از آنجا مهم است که مختص ماهواره‌های مخابراتی و تلویزیونی و یک مدار بسیار راهبردی است که ماهواره‌ها در آن نسبت به یک ناظر زمینی به شکل ثابت و ساکن هستند.

سرتیپ جعفرآبادی با بیان اینکه متخصصان ایرانی به زودی موفق به افزایش ارتفاع مداری ماهواره‌ها تا 36 هزار کیلومتر می‌شوند، افزود: رساندن ماهواره به این مدار هم از جنبه اقتصادی برای کشور دستاوردهایی دارد و هم ابزاری برای حفظ دارایی‌های فضایی کشور مثل نقاط مداری ژئو است.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران همچنین درخصوص میانگین سنّی تیم طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره نور و ماهواره‌بر قاصد گفت: 90 درصد این افراد زیر 30 سال هستند و همه‌ی متخصصانی که نقش مستقیم در پروژه دارند، بلااستثناء در دانشگاه‌های داخل ایران تحصیل کرده‌اند.

ماهواره «نور» به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی 22 آوریل/3ثور1399 از ماهواره‌بر 3مرحله‌ای "قاصد" در کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب شد و در مدار 425 کیلومتری زمین قرار گرفت.

کلیدواژه