ثور 22, 1399 14:49 Asia/Kabul
  • ربیعی: ترددهای مرزی میان ایران و افغانستان ساماندهی شود
    ربیعی: ترددهای مرزی میان ایران و افغانستان ساماندهی شود

سخنگوی دولت ایران ضمن ابراز تاسف و تسلیت به بازماندگان قربانیان حادثه مهاجران افغانستانی، بر لزوم ساماندهی ترددهای غیرقانونی از مرزها و همکاری تهران و کابل برای جلوگیری از بروز چنین مسائلی تاکید کرد.

برخی رسانه‌های افغانستان اخیراً مدعی شدند، بیش 40 مهاجر غیرقانونی افغان برای یافتن کار، راهی ایران شده بودند که توسط مرزبانان ایرانی دستگیر و به رودخانه هریرود انداخته شده و شماری از آن‌ها جان باخته‌اند.

«علی ربیعی» سخنگوی دولت ایران روز دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه چنین حادثه‌ای که معلوم نیست به چه علت رخ داده است، نباید موجب تفسیرهای غلط شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پذیرای بیش از 3 میلیون افغانستانی است و تاکنون هیچ‌گاه اقدام به بازداشت و طرد گسترده‌ی اتباع افغان نکرده است مگر افرادی که به جرائمی مثل همه جای دنیا مرتکب می‌شوند.

سخنگوی دولت ایران با اشاره به درمان رایگان افغان‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا و اشتغال هزاران نفر از اتباع افغانستان در ایران یادآور شد: هیچ گاه اتفاقاتی که در اردوگاه‌های کشورهای مختلف و حتی در منطقه مشاهده می‌‌شود، در ایران دیده نمی‌شود و تهران در زمان اِشغال افغانستان همواره در کنار مردم این کشور بوده است.

ربیعی با بیان اینکه عده‌ای با نیّت شوم در پی برهم زدن روابط دوستانه ایران و افغانستان هستند، خاطرنشان کرد: قطعاً امنیت جان شهروندان افغانستانی برای ایران بسیار مهم است و باید دو طرف با اقدامات مناسب از بروز این‌گونه حوادث جلوگیری کنند.

سخنگوی دولت ایران همچنین با اشاره به برخی اخبار درخصوص تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی تاکید کرد: تصمیم‌گیری برای آزادسازی و تبادل زندانیان، به مذاکره و میانجیگری نیاز ندارد و تهران آمادگی دارد همه زندانیان را در همه عالم و نه فقط در آمریکا تبادل کند.

دبیر: ایراندوست

کلیدواژه