ثور 22, 1399 15:45 Asia/Kabul
  • روحانی: ایران از دولت عراق به طور کامل حمایت خواهد کرد
    روحانی: ایران از دولت عراق به طور کامل حمایت خواهد کرد

رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ایران همچون همیشه از دولت عراق برای موفقیت‌هایش به نفع ملت این کشور به طور کامل حمایت خواهد کرد.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با بیان اینکه استقلال، ثبات سیاسی، حاکمیت ملی و یکپارچگی این کشور برای ایران بسیار حائز اهمیت است، ابراز امیدواری کرد: روابط دوستانه و مناسبات تهران – بغداد بیش از پیش توسعه و گسترش یابد.

روحانی با اشاره به ضرورت تامین و برقراری صلح و ثبات در منطقه، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که در مبارزه با داعش در کنار ملت عراق بود، اکنون نیز برای تامین ثبات و پیشرفت عراق با همه توان در کنار دولت این کشور خواهد بود.

رئیس جمهوری ایران همچنین با تاکید بر ضرورت اجرایی و عملیاتی شدن توافقات قبلی میان تهران و بغداد، ضرورت تبادلات تجاری از طریق مرزهای زمینی دو کشور و همچنین فعال شدن بازارچه های مرزی را مورد اشاره قرار داد.

روحانی در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان، همکاری، تبادل اطلاعات و دانش دو کشور در این زمینه را ضروری خواند و بر ارائه هرگونه کمک به عراق در راه مبارزه با ویروس کرونا اعلام آمادگی کرد.

نخست وزیر عراق نیز جمهوری اسلامی ایران را کشور دوست و برادر عراق دانست و تاکید کرد: بغداد کمک‌های ایران به عنوان یک کشور کلیدی منطقه در برقراری امنیت و ثبات در عراق بویژه در مبارزه با داعش را هرگز فراموش نمی‌کند.

«مصطفی الکاظمی» همچنین با تاکید بر ضرورت توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق، بازگشایی مرزهای زمینی و از سرگیری تبادلات کالایی را موجب رونق روابط اقتصادی دو کشور دانست.

 

کلیدواژه