ثور 22, 1399 16:45 Asia/Kabul
  • ظریف: دانشمند ایرانی دربند دولت آمریکا به زودی برمی‌‌گردد
    ظریف: دانشمند ایرانی دربند دولت آمریکا به زودی برمی‌‌گردد

وزیر امور خارجه ایران از بازگشت «سیروس عسگری» به کشور در آینده نزدیک خبر داد.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران عصر امروز (دوشنبه) پس از جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در جمع خبرنگاران تصریح کرد: «سیروس عسگری» دانشمند ایرانی دربند دولت آمریکا از هرگونه اتهامی تبرئه شده و اگر تست کرونای وی منفی باشد، می‌تواند با اولین پرواز به ایران بازگردد.

«سیروس عسگری» دانشمند 59 ساله ایرانی، نوامبر 2019 از اتهام سرقت اسرار تجاری مرتبط با فعالیت‌های دانشگاهی در دانشگاه اوهایو تبرئه شده بود اما اداره مهاجرت و گمرک آمریکا، به او اجازه بازگشت به ایران را نداد.

ظریف همچنین درباره آخرین اقدامات انجام شده برای پیگیری ماجرای مهاجران افغانستانی گفت: این اتفاق حادثه تلخی بوده که وزارت کشور و شورای عالی امنیت ملی ایران بررسی این حادثه را پیگیری می‌کنند.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه حادثه در خاک افغانستان اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران و اهمیت روابط برادرانه‌ دو کشور، قرار است هیأت مشترکی این موضوع را بررسی کند.

برخی رسانه‌های افغانستان اخیراً مدعی شدند، بیش 40 مهاجر غیرقانونی افغان برای یافتن کار، راهی ایران شده بودند که توسط مرزبانان ایرانی دستگیر و به رودخانه هریرود انداخته شده و شماری از آن‌ها جان باخته‌اند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که ایران و افغانستان روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند و مرزبانان نیروی انتظامی ایران ضمن حراست از مرزهای کشور در مبادی‌های ورودی و خروجی در تردد قانونی به اتباع افغان خدمت رسانی می‌کنند.

 

کلیدواژه