سخنگوی وزارت خارجه: عواقب هر اقدام نابخردانه علیه کشتی‌های ایران به عهده آمریکا است
(last modified 1399-02-29T07:56:30+00:00 )
ثور 29, 1399 12:26 Asia/Kabul
  • سخنگوی وزارت خارجه: عواقب هر اقدام نابخردانه علیه کشتی‌های ایران به عهده آمریکا است

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی در ابتدای نشست خبری با اشاره به آخرین جمعه ماه مبارک رمضان گفت: روز قدس را در پیش داریم. تا زمانی که اشغالگری، تجاوز و قساوت هست روز قدس گرامی داشته خواهد شد و ایران میانه دار این موضوع خواهد شد. مقام معظم رهبری برای مخاطبان میلیونی در جهان سخنرانی زنده خواهند داشت.

سخنگوی وزارت خارجه در پی تحرکات آمریکا در ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران به ونزوئلا تاکید کرد: تجارت آزاد بین کشورهای مستقل امری مشروع است و آنچه نامشروع است راهزنی و دزدی دریایی است که آمریکا سردمدار آن است. آمریکای ترامپ در حال بر هم زدن نظم جهانی است و نرم ها را نادیده می گیرد و به دنبال آنارشیسم جهانی است. آنچه آمریکایی ها درخصوص کشتی ها ما اعلام کرده اند قطعا اقدام آنها با واکنش ما مواجه خواهد شد. دنیای آزاد و مستقل قطعا چنین کاری را نمی پذیرد. ما توصیه های لازم را از طریق سفارت سوئیس و نمایندگی مان در نیویورک به آمریکایی ها منتقل کردیم و هشدار محکم ایران در نامه وزیر خارجه به دبیرکل سازمان ملل آمده است. امیدواریم که آمریکایی ها دست به چنین کار غیرقانونی نزنند.

موسوی درباره ارسال سوخت به ونزوئلا همچنین گفت: کشتی های حامل محموله سوختی به سمت ونزوئلا هستند. این کشتی ها رسما و قانونا تجارت قانونی انجام می‌دهند و هیچ مانع قانونی در مقابل این تجارت مشروع وجود‌ ندارد. اگر آمریکایی از این تجارت خوششان نمی آید دلیلی نمی شود که اقدامی کند. امیدواریم که آمریکایی ها اقدامی احمقانه نکنند.

استقبال از تفاهم سیاسی در عراق و افغانستان

موسوی در ادامه گفت: از اتفاقی که در عراق و افغانستان افتاد استقبال و ابراز خرسندی می کنم که بعد از کشمکش به تفاهم سیاسی رسیدند. عراق کشور همسایه ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است و لزوم دولت مقتدر و فراگیر در این کشور حس می شد. در افغانستان هم بعد از مدت ها کشمکش تفاهم برقرار شد و ایران اولین کشوری بود که از این تفاهم استقبال کرد. امیدواریم که شاهد گفتگوهای بین الافغانی بین همه گروه ها باشیم.

موسوی درباره حادثه پیش آمده در مرز ایران و افغانستان گفت: ما پذیرای میلیون‌ها نفر از عزیران افغانستانی هستیم ولی مایلیم این رفت و آمدها به صورت قانونی باشد. کسانی از خلاءها سوءاستفاده می‌کنند و وظیفه هر کشوری حفاظت از مرزها و سرحدات خود است.

وی تصریح کرد: هیچ گزارش رسمی را نهاد امنیتی و نظامی و مرزبانی ما تایید نکرده و معلوم نیست اینها به چه طریقی جان باختند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: چند روز پیش هیاتی از افغانستان وارد خاک ایران شدند و گفتگوهایی را با مرزبانی ما انجام دادند.

موسوی بار دیگر تاکید کرد که این اتفاق نه در خاک ایران و نه توسط عوامل ایران رخ داده و افزود: احتمال دارد هیاتی از ایران ظرف روزهای آینده به افغانستان سفر کند که محور گفتگوی آنها اتفاقات حوالی هریرود است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره تلاش‌های این کشور برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان گفت که ایران بر اساس سیاست همسایگی خود تمایل دارد که یک همسایه با ثبات و رفاه داشته باشد. برای ما مهم بود این کشور با ثبات باشد و چندین دور تلاش و تماس و رفت و آمد انجام شد و سفرهایی نماینده ایران به کابل داشت و الحمدالله منتج به نتیجه خوب شد و نقش ایران در این زمینه مهم بوده و برای ما باعث افتخار است.

وی افزود: ایران برخلاف دیگران که می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند، افغانستان امن و با ثبات را اولویت اول خود قرار داده و این گام را طلیعه‌ای برای گفتگوهای بین الافغانی می‌دانیم تا صلح فراگیر در افغانستان شکل بگیرد.

کلیدواژه