ثور 29, 1399 14:04 Asia/Kabul
  • روحانی: ثبات سیاسی در عراق برای منطقه حائز اهمیت است
    روحانی: ثبات سیاسی در عراق برای منطقه حائز اهمیت است

رئیس جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از تشکیل کابینه جدید عراق، گفت: ثبات سیاسی در عراق برای منطقه حائز اهمیت است و مطمئناً این روند پیش زمینه بازیابی نقش برجسته این کشور در منطقه خواهد بود.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در گفت وگوی تلفنی با «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق، ضمن تبریک پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر، سیاست اصولی تهران را تقویت مناسبات و همکاری همه جانبه با بغداد عنوان کرد و افزود: ایران همچون گذشته در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود و خواهان حفظ حاکمیت عراق و مداخله نکردن قدرت های خارجی در سرنوشت ملت و دولت این کشور است.
روحانی با بیان اینکه امروز کشورهای منطقه با مشکلات فراوانی همچون کاهش قیمت نفت، همه گیری ویروس کرونا، معضلات امنیتی و مهمتر از همه مداخلات آمریکا در امور داخلی کشورها مواجه هستند، تصریح کرد: توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌ میان دولت‌ها و ملت‌های دوست می تواند برای عبور از مشکلات راهگشا باشد.
رئیس جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط و همکاری اقتصادی ایران و عراق را حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: باید تلاش کرد تا مبادلات تجاری دو کشور با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در تمامی مرزهای مشترک به روال قبلی بازگردد.
«برهم صالح» نیز با تبریک متقابل فرا رسیدن عید سعید فطر، روابط تهران و بغداد را در سطح مطلوبی ارزیابی و بر تلاش همه جانبه مسوولان ایران و عراق در راستای توسعه بیش از پیش مناسبات و همکاری  دو جانبه تاکید کرد.
رئیس جمهوری عراق همچنین با اشاره به مداخله های مخرب قدرتهای خارجی در منطقه گفت: منطقه غرب آسیا تاب و تحمل بحران های جدید را ندارد و از این نظر دخالت بیگانگان در منطقه باید به سرعت پایان یابد.

 

کلیدواژه