روحانی: اتحادیه اروپا باید به وظیفه خود در قبال اقدامات غیرقانونی آمریکا عمل کند
(last modified 1399-03-13T10:42:08+00:00 )
جوزا 13, 1399 15:12 Asia/Kabul
  • روحانی: اتحادیه اروپا باید به وظیفه خود در قبال اقدامات غیرقانونی آمریکا عمل کند

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: اتحادیه اروپا با محکوم کردن اقدامات غیرقانونی آمریکا، به وظیفه خود عمل کند.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران روز سه شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «سالی نینیسته» Sauli Niinistö رئیس جمهوری فنلاند با بیان اینکه اجرای برجام دستاورد خوبی در زمینه چندجانبه‌گرایی بود، افزود: اقدام آمریکا در خروج از برجام، مخالف قطعنامه شورای امنیت و مغایر با قوانین بین المللی، عرف سیاسی و همه تعهدات اخلاقی بود.
روحانی با تاکید بر اینکه همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخوبی ادامه دارد، گفت: متاسفانه آمریکایی‌ها در هیچ مرحله‌ای از خود حُسن نیّت نشان ندادند.
رئیس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: آمریکایی‌ها حتی در شرایط شیوع ویروس کرونا با اعمال تحریم‌های ظالمانه و ممانعت از انتقال دارو و مواد ضروری به ایران، سلامت 83 میلیون ایرانی را به گروگان گرفته‌اند.
روحانی همچنین با اشاره به راه اندازی سازوکار مالی اینستکس از سوی اروپا و همچنین کانال مالی سوئیس با ایران افزود: متاسفانه این کانال‌های مالی هنوز نتوانسته موثر واقع شود و اتحادیه اروپا باید برای فعال‌تر شدن این سازوکارهای مالی اقدام کند.

«سالی نینیسته» نیز با ابراز خرسندی از موفقیت های ایران در مقابله با ویروس کرونا، بر گسترش و تعمیق روابط با تهران تاکید کرد.
رئیس جمهوری فنلاند همچنین با استقبال از راه‌اندازی سازو کار مالی اینستکس، آمادگی فنلاند برای پیوستن به این سازوکار مالی را اعلام کرد و افزود: برجام به عنوان یک توافق بین المللی باید حفظ و از سوی همه طرف‌ها اجرا شود.

کلیدواژه