جوزا 14, 1399 10:07 Asia/Kabul
  • تخت‌روانچی: تحریم‌های آمریکا به مرز جنایت علیه بشریت رسیده‌ است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: آمریکا با استمرار و تشدید تحریم‌های غیرقانونی، تروریسم اقتصادی و تروریسم پزشکی در شرایط بحران همه‌گیری کرونا، به مرز جنایت علیه بشریت رسیده است.

به گزارش ایرنا، «مجید تخت‌روانچی» نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز سه شنبه در نشست "بررسی تاثیر اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر مقابله جهانی با ویروس کرونا"، با اشاره به اقدامات یکجانبه قهرآمیز غیرقانونی آمریکا علیه کشورهایی که عمدتاً با شرایط دردناکِ همه‌گیری ویروس کرونا دست به گریبان هستند، تصریح کرد: دسترسی به داروها، وسایل و تجهیزات لازم برای جلوگیری از انتقال و گسترش ویروس کرونا، حق همه کشورهاست اما اقدامات یکجانبه غیرقانونی آمریکا مانعی بزرگ و جدی بر سر راه تحقق این موضوع است.

تخت‌روانچی با بیان اینکه آمریکا مدعی تحریم‌ نبودن موادغذایی، دارو و تجهیزات پزشکی است، یادآور شد: محروم کردن یک کشور از دسترسی به تجارت بین‌المللی و نظام بانکی جهانی، توانایی آن کشور را برای دسترسی به دارو، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی از طریق سازوکارهای مالی و تجاری موجود، به طور کامل سلب می‌‌کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: جامعه بین‌المللی باید ضمن تقویت همبستگی، در یک صف و با یک صدا، اقدامات یکجانبه غیرقانونی و نامشروع را رد و محکوم کند تا بر مبنای ارزش‌های انسانی و اصول اخلاقی، این بحران به طور موثر کنترل شود.

نشست "بررسی تاثیر اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر مقابله جهانی با ویروس کرونا" به ابتکار نمایندگی‌های دائم ایران، روسیه، چین، ونزوئلا، کوبا، سوریه، بلاروس، نیکاراگوئه و زیمبابوه در سازمان ملل برگزار شد و طی آن علاوه بر سفرای کشورهای برگزار کننده، چند نفر از چهره‌های علمی و بین‌المللی نیز سخنرانی کردند.

کلیدواژه