غریب‌آبادی: اعضای آژانس به مسئولیت خود در قبال اقدامات غیرقانونی آمریکا عمل کنند
(last modified 1399-03-21T05:13:23+00:00 )
جوزا 21, 1399 09:43 Asia/Kabul
  • غریب‌آبادی: اعضای آژانس به مسئولیت خود در قبال اقدامات غیرقانونی آمریکا عمل کنند

سفیر ‌و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد، اعضای آژانس باید به مسئولیت خود در قبال اقدامات غیرقانونی آمریکا عمل کنند.

«کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین روز سه شنبه با ارسال نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص رفتار غیرقانونی آمریکا در قبال تعهدات بین المللی خود در حوزه همکاری‌های هسته‌ای و ایجاد ممانعت در این زمینه، این اقدامات را مغایر با مفاد اساسنامه آژانس، پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، قطعنامه‌های کنفرانس عمومی آژانس در مورد "امنیت هسته‌ای"، برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرد.

در ادامه این نامه با اشاره به تحریم یکجانبه تمامی پروژه‌های هسته‌ای باقیمانده در برجام از جمله تأمین اورانیوم غنی شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران از سوی آمریکا تصریح شده است: هدف آمریکا از این اقدام در کنار رفتارها و سیاست‌های بدخواهانه قبلی علیه همکاری ها و فعالیت های هسته ای مطابق با برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت، جلوگیری از اقدامات جامعه بین‌المللی برای اجرای تعهداتشان ذیل توافق برجام است.

غریب‌آبادی تاکید کرد: نقض‌های آمریکا از تعهدات مرتبط خود و اقدامات یک جانبه آن نباید هیچ تأثیر منفی بر کار آژانس بین المللی انرژی اتمی در پیگیری وظیفه‌اش در زمینه استفاده های صلح آمیز هسته ای مطابق با اساسنامه اش و سایر اسناد مرتبط داشته باشد.

سفیر ‌و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ضمن اعلام اینکه ایران حق دارد اقدامات جبرانی را در قبال این شرایط اتخاذ کند، از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست، اینگونه اقدامات خلاف تعهدات آمریکا را در گزارشات خود در رابطه با اجرای اسناد مرتبط آژانس، منعکس کند.

کلیدواژه