جوزا 28, 1399 07:51 Asia/Kabul
  • غریب آبادی: بازگرداندن تعادل در برجام یک ضرورت مطلق است

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، بازگرداندن تعادل از دست رفته بین حقوق و مسئولیت‌های تمامی طرف‌ها در توافق برجام را یک ضرورت مطلق عنوان کرد.

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین روز سه شنبه در نشست شورای حکام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی که با موضوع بررسی گزارش مدیرکل آژانس درباره راستی‌آزمایی اجرای برجام در ایران از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، در ابتدا نگرانی جدی تهران درخصوص احتمال در معرض مخاطره قرار گرفتن محرمانه بودن این نشست را اعلام کرد.
غریب آبادی در ادامه با اشاره به تحریم یکجانبه "تمامی پروژه‌های هسته‌ای باقیمانده ناشی از برجام از سوی آمریکا در 27 مه 2020 (7جوزا 1399) گفت: سیاست‌های بدخواهانه آمریکا، باعث جلوگیری از اجرای مفاد قطعنامه 2213 شورای امنیت توسط دولت‌های عضو شده است. 
نماینده ایران با بیان اینکه تهران حق دارد اقدامات جبرانی را در این راستا اتخاذ کند، تصریح کرد: آمریکا باید مسئولیت کامل عواقب اقدامات متخلفانه خود را که در تضاد آشکار با اهداف اساسنامه آژانس و مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت است، برعهده بگیرد.
غریب آبادی ضمن درخواست از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر انعکاس اقدامات مخرب آمریکا در گزارش آژانس، تاکید کرد: سایر طرف‌های برجام، به ویژه سه کشور اروپایی و همچنین جامعه بین المللی باید قبل از اینکه خیلی دیر شود، از طریق اتخاذ گام‌های عملی معتبر در راستای اجرای تعهدات خود در توافق برجام، اعتماد را تقویت کنند. 
نماینده ایران همچنین با بیان اینکه آژانس در سال گذشته 33 دسترسی تکمیلی در ایران انجام داده است، افزود: متأسفانه، از مارس 2020 این واقعیت در گزارشهای مدیرکل منعکس نمی شود و ایران قبلاً هشدار داده بود که اگر به چنین سطحی از دسترسی‌های تکمیلی اذعان نشود، تصمیمات لازم را متعاقباً اتخاذ خواهد کرد.

کلیدواژه