موسوی: خارج کردن ائتلاف سعودی از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک منزجر کننده است
(last modified 1399-03-28T03:27:52+00:00 )
جوزا 28, 1399 07:57 Asia/Kabul
  • موسوی: خارج کردن ائتلاف سعودی از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک منزجر کننده است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتقاد از رویکردها و استانداردهای دوگانه سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر تصریح کرد: خارج کردن ائتلاف سعودی از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودک منزجرکننده است.

به گزارش ایرنا؛ سید عباس موسوی سه‌شنبه شب در واکنش به خروج نام ائتلاف سعودی از فهرست نقض کنندگان حقوق کودکان از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد، ضمن اظهار تاسف از این رویکرد اظهار داشت: دبیرکل سازمان ملل متحد، در حالی نام ائتلاف سعودی را از فهرست کودک کشان حذف کرده است که به اعتراف سازمان های بین المللی، جمع زیادی از کودکان و نوجوانان یمنی در فجایعی همچون بمباران اتوبوس حامل دانش آموزان، بمباران هوایی منازل مسکونی و مدارس و بیمارستان ها جان خود را از دست داده اند که اخبار و تصاویر دردناک مربوط به آنها غیرقابل کتمان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه اظهار داشت: متاسفانه برخی در سازمان ملل متحد با دلارهای سعودی به دنبال تطهیر این کشور از جنایاتی هستند که علیه کودکان و زنان یمنی انجام می شود و این در حالی است که بر اساس اعلام دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل، در هر 10 دقیقه یک کودک یمنی بر اثر پیامدهای جنگ و محاصره ای که از سوی ائتلاف سعودی بر یمن تحمیل شده جان خود را از دست می دهد.

موسوی با بیان اینکه منطقی که بر پایه آن کشته شدن و آسیب دیدن "فقط 222 کودک" در حملات نیروهای عربستان دلیلی برای خارج کردن این کشور از لیست سیاه ناقضین حقوق کودک در مناقشات مسلحانه دانسته شود!! شوک آور و منزجر کننده است، افزود: نتیجه ای که منطقا حاصل می شود این است که کشته شدن و آسیب دیدن این تعداد کودک یا برای دبیرخانه این سازمان یک واقعیت غیرمهم است یا انجام آن توسط کشوری مانند عربستان در مقایسه با سوابق قبلی یک پیشرفت قابل تشویق! تلقی می شود که شاهدی دیگر بر مدعای گزینشی بودن رویکردها و استانداردهای دوگانه در زمینه حقوق بشر است.

«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه، ائتلاف سعودی را از یک فهرست سیاه این سازمان که مربوط به نقش‌آفرینی در مرگ کودکان و نقض حقوق آنان است خارج کرد.

سازمان ملل اکتبر 2017 ائتلاف سعودی را به دلیل کشتن و مجروح کردن 683 کودک در یمن و حمله به ده‌ها مدرسه و بیمارستان در این لیست سیاه قرار داده بود. 

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره این کشور کرده است که این تجاوز تاکنون منجر به کشته شدن ده‌ها هزار نفر، آوارگی میلیون‌ها یمنی و کمبود شدید مواد غذایی و دارویی دراین کشورشده است.

کلیدواژه