جوزا 29, 1399 08:42 Asia/Kabul
  • تاکید ایران بر حفظ تمامیت ارضی لیبی

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب بر لزوم حفظ و احترام به تمامیت ارضی لیبی تأکید کرد.

به گزارش ایرنا، "سیدعباس موسوی" با تأکید بر ضرورت احترام به وحدت و تمامیت ارضی لیبی افزود: ایران همواره بر لزوم  احترام به حق مردم لیبی در تعیین سرنوشت سیاسی خود به دور از دخالت بیگانگان تاکید کرده و در این ارتباط، معتقد است بحران این کشور راه حل نظامی نداشته و تنها راه دستیابی به ثبات و آرامش در لیبی، حمایت تمامی کشورها و بازیگران منطقه ای و بین المللی موثر در تحولات این کشور از روند سیاسی و برگزاری گفت وگوهای لیبیایی با حضور و مشارکت تمامی طرف های داخلی این کشور است. 

"موسوی" در پایان با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از تلاش های بین المللی برای پایان دادن به بحران سیاسی در لیبی، بر لزوم استمرار این تلاش ها تاکید کرد.

لیبی از زمان انقلاب 2011 مردم این کشور که به سرنگونی حکومت "معمر قذافی" دیکتاتور معدوم لیبی منجر شد، با مداخله آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و منطقه درگیر خشونت و بی ثباتی سیاسی شده است. ­

لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن‌ها دولت مستقر در طرابلس به ریاست  "فائز السراج" است که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته‌ شده است و دیگری دولتی که در شهر "طبرق" در شرق لیبی مستقر است (نیروهای سیاسی و نظامی حامی ژنرال حفتر) و از سوی امارات، مصر، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی حمایت می‌شود.

کلیدواژه