ظریف: تروئیکای اروپایی در جایگاه موعظه ایران قرار ندارند
(last modified 1399-03-31T03:48:26+00:00 )
جوزا 31, 1399 08:18 Asia/Kabul
  • ظریف: تروئیکای اروپایی در جایگاه موعظه ایران قرار ندارند

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه شب در توییتر از همراهی بریتانیا، فرانسه و آلمان با اقدامات ضد ایرانی آمریکا انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، "محمد جواد ظریف" با انتقاد از ناتوانی سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان، از انجام تعهدات برجامی‌شان، آنها را همدست رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی دانست و تاکید کرد، تروئیکای اروپایی در جایگاه موعظه ایران قرار ندارند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه با فشار بریتانیا، فرانسه و آلمان، قطعنامه ای سیاسی علیه ایران تصویب کرد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در راستای جلب نظر آمریکا در این قطعنامه، جمهوری اسلامی ایران را که بالاترین سطح از همکاری را با  آژانس داشته است به عدم همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم کردند.

دفتر نمایندگی چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین جمعه شب با صدور بیانیه‌ای از تصویب این قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز تاسف کرد و هشدار داد، این اقدام اجرای برجام را به خطر می‌اندازد.

"میخائیل اولیانف" Mikhail Ulyanov نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، هم قطعنامه سیاسی تروئیکای اروپایی ضد ایران را غیرسازنده و مخرب دانست.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام  (8 می 2018)  تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما اروپایی ها هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکردند.

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی ایران 8 می 2019 در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوق ایران توازنی برقرار شود.

دولت ایران یکشنبه 5 ژانویه 2020 در بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام را اعلام کرد.

بر اساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

ایران تأکید کرده است در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

کلیدواژه