جوزا 31, 1399 09:21 Asia/Kabul
  •  ادعای پمپئو: به دنبال راه حل درباره برنامه هسته‌ای ایران هستیم

وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار اتهام های بی اساس قبلی مدعی شد که واشنگتن و متحدان اروپایی اش به دنبال راه حل جامع دیپلماتیک درباره برنامه هسته‌ای ایران هستند.

به گزارش ایرنا، "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در بیانیه مطبوعاتی خود با استقبال از قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پیشنهاد تروئیکای اروپایی برجام، ادعا کرد که در ماه‌های گذشته، ایران به تنش‌ هسته ای دامن زده و در راه فعالیت آژانس، سنگ ‌اندازی کرده است.  

پمپئو در ادامه این ادعا افزود: ممانعت ایران از دسترسی بازرسان آژانس و نپذیرفتن همکاری با تحقیقات آن،  مشکل‌آفرین است.

وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به خروج غیرقانونی و یکجانبه این کشور از توافق هسته ای برجام و در اظهاراتی ادعایی، از ایران خواست که به سوال‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد و دسترسی های لازم را فراهم کند.

"برایان هوک" (Brian Hook) نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران هم روز جمعه در نشست خبری تلفنی با نادیده گرفتن همکاری تهران با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حتی در بحبوحه ویروس کرونا، آنچه را که وی شفاف‌سازی فعالیت هسته‌ای نامید، از ایران خواستار شد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه با فشار بریتانیا، فرانسه و آلمان، قطعنامه ای سیاسی علیه ایران تصویب کرد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در راستای جلب نظر آمریکا در این قطعنامه، جمهوری اسلامی ایران را به نداشتن همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم کردند.

"سیدعباس موسوی" سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه شب تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را غیرسازنده و غیر قابل پذیرش خواند و گفت: این قطعنامه،  زیاده‌خواهی آشکار و طلبکاری سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی است زیرا جمهوری اسلامی ایران بالاترین سطح همکاری را با آژانس داشته است.

 

کلیدواژه