سرطان 01, 1399 14:02 Asia/Kabul
  •  محکومیت قطعنامه شورای حکام از سوی نمایندگان مجلس ایران

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم و آن را نشانه دیگری از وجود تبعیض ساختاری در آژانس عنوان کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران روز یکشنبه در این بیانیه تصریح کردند: ایران به عنوان کشوری که در تاریخ نیم قرن عمر پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای "ان پی تی" NPT بالاترین سطح از همکاری و بیشترین شفافیت را با آژانس داشته است، قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را زیاده‌خواهی آشکار می‌داند.

این بیانیه با اشاره به اینکه ایران پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه و نه بر اساس وظایف پادمانی خود اجرا کرده است، می افزاید، بر اساس آمار رسمی گزارش‌های مدیرکل آژانس تنها در 5 سال گذشته سختگیرانه‌ترین بازرسی‌ها در تاریخ آژانس شامل سالانه امکان بیش از 30 دسترسی تکمیلی و سرزده بر اساس پروتکل الحاقی در ایران انجام شده است.

در ادامه این بیانیه با انتقاد از مواضع سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه آمده است، تناقض کامل رفتار و گفتار این کشورهای اروپایی که از یک سو بانی قطعنامه غیرقانونی علیه ملت ایران و از سوی دیگر مدعی پایبندی به برجام و تلاش برای حفظ آن هستند، نشانگر آن است که آن‌ها بار دیگر در دام آمریکا و رژیم صهیونیستی گرفتار شده اند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران ابراز امیدواری کردند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رویه نادرست و خطرناک در تعامل با ایران را تصحیح و نظام پادمانی آژانس را به صورت حرفه‌ای و مستقل و نه متأثر از فشارهای سیاسی و خصمانه برخی اعضای شورای حکام اجرا کند.

 

کلیدواژه