سرطان 02, 1399 18:12 Asia/Kabul
  • موسوی: تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه ایران اهداف سیاسی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصویب قطعنامه "وضعیت حقوق بشر علیه ایران" را مبتنی بر نگرش گزینشی، غرض ورزانه، تقابل آمیز و با اهداف سیاسی دانست.

«سید عباس موسوی» روز دوشنبه با محکوم کردن تصویب قطعنامه وضعیت حقوق بشر علیه ایران در چهل و سومین اجلاس شورای حقوق بشر تاکید کرد: اتخاذ استانداردهای دوگانه و سوءاستفاده از مکانیزم‌های سازمان ملل متحد باعث شرمساری حامیان این قطعنامه است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه استفاده سیاسی و ابزاری از حقوق‌بشر و بکارگیری استانداردهای دوگانه در این حوزه در حال تبدیل شدن به یک امر عادی است، اظهار داشت: مواضع این کشورها در قبال سرکوب اعتراضات نژادپرستانه در آمریکا نمونه خوبی برای سنجش و راستی‌آزمایی نگرانی‌های حقوق‌بشری این گروه از کشورها است.  

موسوی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم‌سالار دینی است، تصریح کرد: ایران در چارچوب تعهدات مذهبی، پای‌بندی به قانون اساسی و قوانین عادی خود و معاهدات بین‌المللی، در راستای توسعه و ارتقای حقوق‌بشر در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی گام برداشته و در عمل نیز خود را متعهد به رعایت آن می‌داند.

وی رویکرد مخرب حامیان این قطعنامه در رابطه با جمهوری اسلامی ایران را واجد اشکالات و ایرادات متعددی ارزیابی کرد که از جمله آنها "استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق‌بشر"، "نادیده گرفتن ارزش‌ها، باورها و ویژگی‌های خاص فرهنگی جوامع مختلف"، "عدم توجه به واقعیت‌ها در نتیجه تاثیرپذیری از فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه کشور" و "بی‌توجهی و سکوت نسبت به نقض گسترده حقوق‌بشر ملت ایران در نتیجه اعمال تحریم‌های ظالمانه" است.  

اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل در چهل و سومین اجلاس این شورا، قطعنامه «وضعیت حقوق بشر در ایران» را که توسط سوئد وبا حمایت برخی کشورهای غربی ارائه شد، تصویب کردند.

کلیدواژه