سرطان 17, 1399 08:42 Asia/Kabul
  • ظریف: اروپایی‌ها به تعهداتشان در برجام پایبند باشند
    ظریف: اروپایی‌ها به تعهداتشان در برجام پایبند باشند

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به مقابله جمهوری اسلامی با سخت‌ترین تحریم‌ها در 40 سال گذشته، گفت: به نفع اروپایی ها است که به تعهدات خود در برجام پایبند باشند.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران عصر دوشنبه در نشست مجازی گفت‌وگوهای مدیترانه (MED 2020)، با بیان اینکه برای تهران مهم نیست که چه کسی در انتخابات آینده آمریکا پیروز شود، خاطرنشان کرد: رفتار واشنگتن در قبال ایران باید اصلاح شود و دولت آینده آمریکا باید پاسخگوی خساراتی باشد که از جانب دولت این کشور به ملت ایران تحمیل شده است.

ظریف با تاکید بر اینکه دیپلماسی موثرترین ابزار برای حل تمامی مسائل جهانی است، یادآور شد: ایران با وجود گذشت پنج سال از امضای برجام، به دلیل کارشکنی‌های برخی طرف‌های مقابل و بی‌تعهدی‌های اروپایی‌ها، هنوز از فواید اقتصادی این توافق بهره‌مند نشده است.

وزیر امور خارجه ایران درباره تکاپوی آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی ایران نیز گفت: این موضوع در برجام مورد توافق قرار گرفته است و هیچ کسی نمی تواند آن را تغییر دهد.

ظریف، فروش انبوه تسلیحات و تجهیزات نظامی آمریکا به کشورهای مختلف را یکی از عوامل تشدید بی ثباتی و ناآرامی در جهان، دانست و تصریح کرد: فقط ارزش مالی سلاحی که آمریکا هر سال به عربستان می فروشد، سه برابر کل بودجه نظامی و دفاعی ایران است.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه این نشست مجازی با تاکید بر اینکه همه کشورها باید برای بهبود شرایط در سوریه کمک کنند، گفت: همه بازیگران خارجی فقط وظیفه دارند، بهبود شرایط در سوریه را تسهیل کنند نه اینکه خواسته‌های خود را به مردم این کشور تحمیل کنند.

ظریف همچنین در خصوص مسئله طرح الحاق کرانه باختری رود اردن به سرزمین‌های اشغالی نیز یادآور شد: راه حل تهران برای حل مسئله فلسطین، دموکراسی و برگزاری رفراندوم است تا فلسطینی‌ها خود درباره سرزمینشان تصمیم بگیرند.

این نشست به ‌همت دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران (IPIS) و موسسه ایتالیایی مطالعات سیاست خارجی (ISPI) در قالب گفت‌وگوهای مدیترانه (MED 2020) برگزار شد.

 

کلیدواژه