سرطان 21, 1399 18:15 Asia/Kabul
  • مخالفت ایران با تصمیم سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره سوریه
    مخالفت ایران با تصمیم سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره سوریه

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در هلند، اقدام این سازمان ضد سوریه را غیر متوازن، دارای انگیزه‌های سیاسی و غیرقابل قبول دانست.

نود و چهارمین نشست شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی روز پنجشنبه در حالی به کار خود پایان داد که در این نشست، تصمیم برخی کشورها ضد سوریه با عنوان "تملک و استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط سوریه" با 29 رای موافق و 9 رأی ممتنع و 3 رأی مخالف (روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران) به تصویب رسید.
به گزارش روز شنبه ایرنا، «علیرضا کاظمی ابدی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان منع سلاح های شیمیایی با انتقاد از گزارش جانبدارانه و خلاف واقع تیم تحقیق و شناسایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ضد سوریه، این اقدام را گامی در راستای سیاسی کردن این سازمان و اختلاف افکنی میان اعضا عنوان و تصریح کرد: این تصمیم، تلاش‌های سوریه در همکاری با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که در گزارش‌های مدیرکل سازمان نیز به آن اشاره شده را نادیده گرفته است.
کاظمی ابدی همچنین در پاسخ به انتقادات سفیر آمریکا از مواضع ایران در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی گفت: بسیاری از کشورهایی که مواد و تسلیحات شیمیایی برای رژیم صدام، دیکتاتور معدوم عراق در دهه 1980 ضد ایران فراهم می‌کردند و به او اطلاعات می‌دادند تا به نقاطی که بیشترین تأثیر را ضد شهروندان غیرنظامی داشته باشد، حمله کند، اکنون جزو کشورهایی هستند که از این تصمیم ضد سوریه حمایت می‌کنند.
تصمیم برخی کشورها ضد سوریه باید در بیست و پنجمین کنفرانس کشورهای عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در دسامبر سال جاری به تصویب نهایی برسد.

 

کلیدواژه