سرطان 27, 1399 10:15 Asia/Kabul
  • تاکید ایران بر همگرایی منطقه ای برای مبارزه با تهدیدهای مشترک امنیتی

معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر پنجشنبه بر‌ همگرایی منطقه ای برای مبارزه با تهدیدهای مشترک امنیتی تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری"سیدعباس عراقچی" در نشست «چشم‌انداز روابط ایران و افغانستان، چالش‌ها و فرصت‌ها» به میزبانی دفتر مطالعات استراتژیک افغانستان در کابل با تاکید بر اینکه امنیت در منطقه قابل تجزیه نیست تصریح کرد،  صلح و امنیت در افغانستان به معنای صلح و امنیت در ایران و سایر کشورهای منطقه است.

عراقچی با بیان اینکه امنیت و رفاه هر یک از کشورهای منطقه بر دیگر کشورهای منطقه تاثیر گذار است افزود، کشورهای منطقه باید به صورت مشترک با گروه های تروریستی و قاچاق مواد مخدر مبارزه کنند.

معاون سیاسی وزیر خارجه  ایران به مشترکات فراوان ایران و افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: روابط ایران و افغانستان یک روابط بدون مشکل است.

عراقچی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در چهل سال اخیر در‌ کنار ملت و دولت افغانستان بوده است، افزود، افغانستان نیز در صحنه بین الملل از مواضع جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت کرده است.

معاون سیاسی وزیر  خارجه ایران بر اهمیت امضای سند جامع همکاری های مشترک دو جانبه در شرایط کنونی تاکید کرد و گفت: این سند چگونگی همکاری های دوجانبه در عرصه های مختلف را تبیین و تنظیم می کند و نقشه راه همکاری های دو کشور را ترسیم خواهد کرد.

عراقچی افزود، از مجموع پنج کمیته کاری برای سند جامع همکاری های راهبردی ایران و افغانستان، اسناد سه کمیته نهایی شده و اسناد دو کمیته اقتصادی و امنیتی نیز در حال نهایی شدن است.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران تصریح کرد، عدم دخالت در امور همدیگر، عدم تجاوز، عدم استفاده کشورهای دیگر از خاک ایران و افغانستان برای تجاوز به یکی از این دو کشور و مبارزه مشترک با تروریسم و مواد مخدر مهمترین اصول حاکم بر حوزه دفاعی و امنیتی دو کشور را تشکیل می دهد.

عراقچی عصر چهارشنبه در صدر یک هیأت بلندپایه سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات‌ افغانستان وارد کابل شد.

کلیدواژه