سرطان 28, 1399 08:34 Asia/Kabul
  • چین: آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در حال بهانه سازی است

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل، در حال بهانه سازی است که اقدامی کاملا بی پایه است.

به گزارش ایرنا؛ «هوآ چونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه در پکن در واکنش به اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که گفته بود «پس از انقضای تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در 18 اکتبر، چین قصد فروش تسلیحات به ایران را دارد و برای این کار نیز تدارک لازم را دیده است گفت: اظهارات وزیر خارجه آمریکا بهانه سازی آشکار برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل است که هیچ پایه ای ندارد.

وی ادامه داد: این اظهارات بار دیگر تعهدناپذیری آمریکا در برخورد با برجام که با بی اعتنایی به قطعنامه 2231 به طور یک جانبه از آن خارج شده بود را افشا کرده است امیدواریم آمریکا هر چه زودتر به مسیر حفظ اعتبار قطعنامه های شورای امنیت و اجرای برجام بازگشته و در مسیر اشتباه کنونی پیش نرود.

آمریکا این روزها با وجود توافق برجام و قطعنامه­ 2231 شورای امنیت سازمان ملل، به بهانه­ واهیِ تهدید جلوه دادن لغو تحریم تسلیحاتی ایران، در تکاپو برای جلوگیری از لغو این تحریم‌ها است. 

به موجب مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت، ممنوعیت‌های مربوط به فروش تسلیحات به ایران، 18 اکتبر 2020 برداشته خواهد شد.

در همین حال، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در سه شنبه گذشته (30 ژوئن) برای بررسی گزارش دوره‌ای دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه 2231 مربوط به توافق هسته‌ای ایران بار دیگر صحنه مقابله جامعه بین المللی با خواسته‌ها و یکجانبه گرایی‌های واشنگتن بود؛ تکاپوی دولت آمریکا در این نشست برای جلوگیری از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران عملا با ناکامی مواجه شد.

کلیدواژه