سرطان 30, 1399 11:47 Asia/Kabul
  • توافق ایران با اتحادیه اقتصادی اورآسیا برای تشکیل سه کارگروه جدید

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای تشکیل سه کارگروه جدید در زمینه همکاری گمرکی، اقدامات فنی (استانداردها) و اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهی با اتحادیه اقتصادی اورآسیا توافق شده است.

به گزارش ایرنا، «حمید زادبوم» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران روز دوشنبه با اشاره به برگزاری نخستین نشست کارگروه مشترک به شکل ویدئو کنفرانس با حضور نمایندگان ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا، از امضای دستورالعمل این نشست و توافق برای تشکیل سه کارگروه جدید در چارچوب موافقتنامه خبر داد.
زادبوم تصریح کرد: نشست‌های این کارگروه‌ها پس از تعیین دستور کار، در آینده نزدیک بین نمایندگان دستگاه‌های ذیربط ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا وکشورهای عضو برگزار خواهد شد و پیرامون موضوع های تخصصی هر یک از حوزه ها بحث و تبادل نظر خواهد شد.
به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، براساس دستورالعمل مربوطه پیشنهادات ایران در زمینه تشکیل کارگروه بانکی و کارگروه حمل و نقل و ترانزیت و همکاری در زمینه های سرمایه گذاری، تهاتر و مناطق آزاد تجاری درج و مقرر شد، اتحادیه اقتصادی اورآسیا پس از بررسی پاسخ دهد، ضمن اینکه امکان برگزاری جلسات مشورتی جداگانه برای تشکیل این کارگروه ها و زمینه های همکاری وجود دارد.
موافقتنامه موقت برای تشکیل منطقه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا پس از حدود دو سال مذاکره در مه 2018 میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا شامل پنج عضو روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس، امضا و از 27 اکتبر 2019 اجرایی شد.
قرار است این موافقتنامه پس از سه سال و با انجام مذاکره بین اعضا، به موافقتنامه تجارت آزاد تبدیل شود.

کلیدواژه