سرطان 30, 1399 18:36 Asia/Kabul
  • تسلیت سالروز شهادت حضرت امام محمد تقی (ع)
    تسلیت سالروز شهادت حضرت امام محمد تقی (ع)

حضرت امام «محمد تقی» (ع)، از نوادگان پاک رسول گرامی اسلام (ص) در آخرین روز ذیقعده سال 220 هجری قمری به شهادت رسید.

آن حضرت را به خاطر بخشندگی زایدالوصفی که داشت، «جواد» نامیدند که به معنای بخشنده است .

امام جواد (ع) در ماه رمضان سال 195 هجری قمری متولد شد و بعد از شهادت پدر بزرگوارش امام رضا (ع)، امامت و رهبری مسلمین را عهده دار شد. دوران زندگی و امامت امام جواد (ع)، عصر شکوفایی تمدن اسلامی و رواج اندیشه های اعتقادی و فلسفی و ورود مکاتب غربی یونان و روم به جهان اسلام بود.

در این دوران با توجه به عظمت علمی و مقام معنوی امام جواد (ع)، علما و دانشمندان از هر سو برای بهره گیری از علم و دانش آن حضرت به سوی مدینه می شتافتند.

برگزار کردن جلسات بحث و مناظره با دانشمندان مذاهب مختلف، آموزش و تعلیم و تربیت مردم، خصوصا اندیشمندان و همچنین افشای سیاست های ضد انسانی و ضد مردمی حاکمان وقت، ازجمله فعالیت های علمی، فرهنگی و سیاسی امام جواد (ع) بود.

اینگونه فعالیتهای امام (ع) ، مردم را آگاه می کرد و حکومت ظالمانه سلسله عباسی را در معرض خطر قرار می داد . به همین جهت معتصم حاکم وقت، امام جواد (ع) را درحالیکه 25 سال بیشتر سن نداشت، به شهادت رساند .

شهادت زود هنگام آن حضرت ، گویای این نکته است که حکومتهای جور و ستم ، از فعالیتهای امام جواد (ع) در پاسداری از فرهنگ و ارزشهای اسلامی و روشنگریهای آن حضرت ، احساس خطر می کردند.

ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام محمد تقی (ع) ، یکی از اندرزهای آن حضرت را برایتان نقل می کنیم: «آن کس که بدون آگاهی، عمل می کند، بیش از آنچه که اصلاح کند ، فساد و تباهی به بار می آورد.»

کلیدواژه