تخت‌ روانچی: برجام ضمیمه قطعنامه 2231 شورای امنیت است
(last modified 1399-05-09T04:52:11+00:00 )
اسد 09, 1399 09:22 Asia/Kabul
  • تخت‌ روانچی: برجام ضمیمه قطعنامه 2231 شورای امنیت است

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد چهارشنبه شب در واکنش به ادعای آمریکایی‌ها که برجام را با سازمان ملل متحد بی ارتباط می‌دانند، تصریح کرد، برجام ضمیمه قطعنامه 2231 شورای امنیت این سازمان است.

به گزارش ایرنا، "مجید تخت روانچی" در توتیتر نوشت: "آمریکا با زور رسانه ها ادعا می‌کند که برجام هیچ موضع قانونی در سازمان ملل ندارد اما برجام به قطعنامه 2231 شورای امنیت، ضمیمه شده است و ایالات متحده برای اجرای هر دوی آنها وظایف قانونی دارد."

تخت روانچی تاکید کرد، ماده 2 قطعنامه 2231 شورای امنیت از اعضای سازمان ملل می‌خواهد  از اجرای برجام حمایت کنند اما آمریکا از مسئولیت خود شانه خالی می‌کند.

آمریکا که  می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهداتش ذیل برجام از این توافق بین‌المللی خارج شد، هم اکنون بر این ادعا متوسل شده‌ است که برجام یک پیمان بین‌المللی نیست و ارتباطی به شورای امنیت ندارد.

این ادعا از آن جهت دنبال می‌شود که دولت ترامپ در پی آن است که برجام را از قطعنامه 2231 جدا و در ادامه مدعی شود  یکی از مشارکت کنندگان در برجام است و در این چارچوب حق دارد که از ساز وکارهای مطرح در این توافق از جمله مکانیسم ماشه برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران استفاده کند. 

ادعایی که از جانب روسیه و چین و همچنین متحدان اروپایی آمریکا رد شده است.

با نزدیک شدن موعد لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران که بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت است، آمریکایی ها تلاش هایشان برای جلوگیری از اتمام این تحریم‌ها را دوچندان کرده‌اند.

دفتر نمایندگی دائم چین در سازمان ملل اخیرا با تأکید بر اینکه آمریکا با خروج از برجام تعهدات خود ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت را زیر پا گذاشته، اعلام کرد، آمریکا هیچ حقی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ندارد چه برسد به اینکه بخواهد ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها را فعال کند.

وزارت خارجه روسیه نیز تاکید کرده است، آمریکا نمی‌تواند از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران استفاده کند.a

کلیدواژه