ظریف: اشتباهات محاسباتی ابرقدرت‌ها تبعات فاجعه‌بار بدنبال داشته است
(last modified 1399-05-14T03:32:11+00:00 )
اسد 14, 1399 08:02 Asia/Kabul
  •  ظریف: اشتباهات محاسباتی ابرقدرت‌ها تبعات فاجعه‌بار بدنبال داشته است

وزیر امور خارجه ایران گفت: اشتباهات محاسباتی که ابرقدرت‌ها در روند نظم نوین جهانی مرتکب شده‌اند، تبعات فاجعه‌باری به‌دنبال داشته است.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در دومین جلسه از سلسله سخنرانی‌های خود با عنوان "جهان در گذار" در دانشگاه تهران با اشاره به حمله آمریکا به عراق به‌عنوان یکی از اشتباهات محاسباتی قدرت‌های بزرگ، خاطرنشان کرد: از همان ابتدا مشخص بود، این جنگ موجب رشد افراط گرایی در جهان خواهد شد.
ظریف از مهم ترین چالش‌های کنونی کشورهای اروپایی را مهاجرت عنوان کرد و افزود: این چالش، موجب برافروخته شدن آتش ملی‌گرایی و میهن پرستی افراطی و نابرابری های اقتصادی و مشکلات دیگر می شود، بنابراین فقر نیازمند یافتن راه حل جهانیست.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به مسئله تروریسم و حادثه 11 سپتامبر نیویورک، گفت: تروریسم هم یک چالش جهانی است و کسی به تنهایی نمی تواند در جهان امنیت ایجاد کند؛ امنیت هر کشور، امنیت دیگران است و به همین جهت، ایجاد امنیت در جهان، تلاش جمعی همه کشورها را می طلبد.
ظریف با بیان اینکه امنیت یک جامعه نمی تواند به قیمت ایجاد ناامنی برای دیگر جوامع ایجاد شود، تصریح کرد: برخی کشورهای تولید کننده سلاح در جهان، مانع دسترسی به امنیت حقیقی در دیگر کشورها می‌شوند.
وزیر امورخارجه ایران افزود: برخی از بازیگران مانند آمریکا تلاش کردند با قواعد پیشین و اعمال برتری نظامی خود در دوره گذار، کنترل اوضاع را به‌دست بگیرند اما رفتار آن‌ها منجر به فاجعه شد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با تاکید بر اینکه جهان دچار چالش‌هایی است که توسط یک کشور یا ائتلاف قابل بر طرف شدن نیست، گفت: توجه نکردن به این مساله باعث درک غلط و اشتباه محاسباتی در 30 سال گذشته شده است.

 

کلیدواژه