اسد 19, 1399 08:17 Asia/Kabul
  •  غریب آبادی: آژانس درباره برنامه هسته ای پنهانی عربستان، شفاف سازی کند

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست درباره برنامه پنهانی هسته ای عربستان سعودی شفاف سازی و گزارشی را به اعضای آژانس ارائه کند.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری صداوسیما، «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با اشاره به اینکه عربستان سعودی در حال توسعه و اجرای یک برنامه بسیار غیرشفاف هسته‌ای است افزود: با وجود اینکه عربستان عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای "ان پی تی" NPT است و توافقنامه جامع پادمان دو جانبه در حال اجراء با آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد، اما هنوز از تعهد پذیرش بازرسی‌های پادمانی آژانس خودداری می کند.

غریب آبادی تصریح کرد، عربستان با وجود درخواست‌های مکرر چندین ساله آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تعهدات خود را به گونه ای اصلاح نکرده است که اجازه بازرسی به آژانس را بدهد.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با بیان اینکه عربستان سعودی هیچ رآکتور فعال تحقیقاتی ندارد که بخواهد دنبال تولید کیک زرد باشد، اظهار کرد: این موضوع در کنار اقدامات پنهانی سعودی ها در حوزه هسته ای و عدم اجازه ورود به بازرسان آژانس و همچنین فعالیت های بی ثبات کننده آن در منطقه‌، نگرانی ها درخصوص یک برنامه پنهانی سلاح هسته ای در این کشور را تقویت می کند.

غریب آبادی با تاکید براینکه دولت‌ها و آژانس بین المللی انرژی اتمی با هرگونه انحراف در یک برنامه هسته‌ای صلح آمیز مقابله خواهند کرد افزود: عربستان سعودی چنانچه دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است، باید تعهدات مربوطه آژانس را بپذیرد و کاملا شفاف عمل کند.

 

کلیدواژه