اسد 19, 1399 08:25 Asia/Kabul
  • اعتراض ایران به حمایت آمریکا از گروه تروریستی \
    اعتراض ایران به حمایت آمریکا از گروه تروریستی \"تندر\"

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان ضمن اعتراض به حمایت آمریکا از گروه تروریستی تندر، واشنگتن را مسئول جنایات تروریستی این گروه در ایران دانست.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «مجید تخت روانچی» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه ای به دبیرکل این سازمان، به حمایت آمریکا از گروه تروریستی تندر اعتراض کرد و خواستار برخورد سازمان ملل با آمریکا شد.

تخت روانچی درباره این نامه گفت، در نامه جمهوری اسلامی به دبیر کل سازمان ملل متحد به حملات گروه تروریستی تندر در ایران و شهید و مجروح کرن تعدادی از شهروندان و اعتراف آشکار این گروه به ارتکاب این جنایات، اشاره شده است.

تخت روانچی با بیان اینکه جنایات تروریستی گروه تندر بارها از طریق دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران به اطلاع این کشور رسیده است، تصریح کرد، تاکنون آمریکا هیچ اقدامی در پیشگیری از فعالیت اعضای گروه تندر یا استرداد آنها برای محاکمه در ایران انجام نداده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران در این نامه که به عنوان سند شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل منتشر خواهد شد، از این سازمان خواسته است آمریکا را وادار کند تا به حمایت از گروه‌های تروریستی پایان دهد.

وزارت اطلاعات ایران یکم اوت اعلام کرد: «جمشید شارمهد»  سرکرده گروهک تروریستی «تندر» که از آمریکا عملیات مسلحانه و خرابکارانه در ایران را هدایت می‌کرد، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر شد.

شارمهد در سال 2008 عملیات انفجار در حسینیه سیدالشهدای شیراز، مرکز استان فارس، جنوب ایران، را طراحی و اجرا کرد که  در آن اقدام تروریستی 14 نفر شهید و 215 نفر از عزاداران حسینی مجروح شدند.

همچنین گروه تروریستی "تندر" در سال‌های اخیر قصد اجرای چند عملیات بزرگ در ایران را داشت.

 

کلیدواژه