اسد 20, 1399 08:41 Asia/Kabul
  • سالگرد فاجعه هیروشیما و ناکازاکی؛ فرصتی برای بازخوانی جنایت عاملان این فاجعه

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم، هفتاد و پنجمین سالگرد فاجعه هیروشیما و ناکازاکی را فرصتی برای بازخوانی جنایتِ عاملان این فاجعه عنوان کرد.

بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی به ترتیب ششم و نُهم اوت 1945 دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور «هری ترومن» Harry Truman رئیس‌ جمهوری وقت آمریکا علیه امپراتوری ژاپن انجام شد.

در این عملیات‌ها، دو بمب اتمی به فاصله سه روز، روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی انداخته شد که باعث ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو شهر شد.

حدود 220 هزار انسان در اثر این جنایت آمریکایی‌ها جان باختند.

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم روز یکشنبه در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه مرور فاجعه هیروشیما و ناکازاکی، روح انسان را آزرده و قلوب‌شان را جریحه‌دار می‌کند، خاطرنشان کرد: ابعاد این فاجعه بزرگ، شوکی به جهان وارد کرده که پس از گذشت دهه‌ها هیچ استدلالی قادر به توجیه کردن آن نبوده و نخواهد بود.

در ادامه این بیانیه آمده است: مقامات ایالات متحده نه تنها از این جنایت متنبه نشده و در سیاست‌های‌شان تغییری ایجاد نکرده‌اند، بلکه از یک عذرخواهی ساده و اظهار پشیمانی طفره می‌روند؛ که این خود نشانه واضحی از برخورد دوگانه با مصادیق حقوق بشر و تروریسم از سوی سیاست‌های حاکم بر کشور آمریکا است.

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم ضمن ابراز همدردی با بازماندگان و آسیب دیدگان این اقدام هولناک، از مجامع بین‌المللی، دولت‌ها و فعالان حقوق بشر درخواست کرد، اقدامات مؤثرتری در جهت منع تولید و گسترش سلاح‌های هسته‌ای انجام دهند تا مانع تکرار چنین فجایعی شوند.

کلیدواژه