اسد 22, 1399 08:42 Asia/Kabul
  • ظریف: دولت آمریکا هیچ چشم انداز روشنی برای آینده جامعه جهانی ندارد

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تلاش های دولت آمریکا برای ضربه زدن به چندجانبه گرایی تاکید کرد، دولت آمریکا هیچ چشم انداز روشنی برای آینده جامعه جهانی ندارد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مقاله ای در دیلی آنلاین که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، افزود، رژیم فعلی در آمریکا، صرف نظر از سوءمدیریت بیماری کووید 19 در کشور خود یا تضعیف کردن صلح و ثبات در خارج از این کشور، هیچ برنامه واقعی ندارد، مگر اینکه کورکورانه به تمام کسانی که حامی حاکمیت قانون ‌اند، حمله کند.

ظریف با اشاره به خروج آمریکا از برجام در مه 2018 خاطرنشان کرد، آمریکا نخستین دولت در تاریخ ملل متحد است که نه ‌تنها یک قطعنامه الزام‌آور را که خود بانی آن بوده نقض می‌کند، بلکه آن دولت‌ها و شرکت‌هایی را که با اجرای مفاد آن قطعنامه، از حقوق بین‌الملل حمایت می‌کنند، مجازات می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، برجام را به مثابه حقوق بین‌الملل تثبیت می‌کند، خاطرنشان کرد، آمریکا امیدواراست که با سوء تفسیر خود از مفاد همان قطعنامه‌ای که در سال 2018 آن‌ را ترک کرد، سرانجام همان قطعنامه را نابود کند.

ظریف با اشاره به اینکه این رفتار عمیقاً مخرب آمریکا، کل ساختار ملل متحد را هدف گرفته است، تاکید کرد، اگر شورای امنیت با قلدرمآبی یک عضو مجبور به انهدام قطعنامه خودش شود، در واقع شاهد چند نسل عقب گرد در دستاورد چندجانبه گرایی جامعه جهانی خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران ابراز اطمینان کرد، در هفته‌ها و ماه‌های حساس بعدی، اعضای شورای امنیت تلاشِ مذبوحانه‌ی انتخاباتیِ دولتِ مستأصلِ آمریکا برای نابودسازی موفقیت دیپلماتیک قرن بیست و یکم را ناکام ساخته و اجازه نخواهند داد که در این روند آنچه از چندجانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل باقی مانده است، نابود شود.

کلیدواژه