میزان 24, 1395 15:12 Asia/Kabul
  •  پاسخ ایران به بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: وضعیت اسفبار و ناامن سوریه، یمن، بحرین، عراق و لیبی نتیجه مداخله جویی غالب کشورهایی است که در ریاض جمع شده و اینک چاره سیاست‌های شکست خورده خود را در متهم ساختن دیگران یافته‌اند.

وزارت امور خارجه ایران روز شنبه در پاسخ به بیانیه صادره در نشست مشترک وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه در ریاض تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از پیشگامان طرح ایده خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی بوده و در صورت صداقت و رفتار دوستانه کشورهای مذکور، حاضر به همکاری با آنها درچارچوب تحقق این ایده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه ایران آمده است: کشورهایی که مداخله جویی‌های غیرمسئولانه آنان در سایر کشورها موجب گسترش ناامنی، جنگ و تروریسم شده است و حاکمیت ملی همسایگان خود را نقض کرده‌اند، در مقامی نیستند که دیگران را به مداخله نکردن در امور منطقه نصیحت کنند.

وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد واکنش یک‌جانبه این کشورها به تلاش‌هایی که برای آزادی کامل حلب از اشغال گروه‌های تروریستی مورد حمایت آنان صورت می‌گیرد، در حالی است که جنایات مستمر این گروه‌ها بدترین شرایط انسانی را برای مردم شهرهای مختلف سوریه از حلب گرفته تا دیگر شهرهای تحت محاصره ایجاد کرده است.

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: تلاش برای توقف این نسل کشی‌ها و جنایات فجیع ضد بشریت در حلب، آن چیزی است که توجه سریع جامعه بین المللی را اقتضاء می‌کند.

بر اساس این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران، زیاده‌گویی اغلب کشورهای جمع شده در ریاض درباره تمامیت ارضی خود و حاکمیت ملی خلل ناپذیر بر جزایر سه گانه ایرانی را محکوم و آن را مصداق مداخله جویی در امور سایر کشورها می‌داند.

به گزارش ایرنا؛ وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری و ترکیه روز پنجشنبه (22 میزان) در ریاض بیانیه‌ای منتشر کردند که بخش‌هایی از آن ضد ایران است.

کلیدواژه