ظریف: شکست قطعنامه ضدایرانی آمریکا، نتیجه تغییر در روابط بین‌الملل است
(last modified 1399-05-28T03:17:28+00:00 )
اسد 28, 1399 07:47 Asia/Kabul
  • ظریف: شکست قطعنامه ضدایرانی آمریکا، نتیجه تغییر در روابط بین‌الملل است
    ظریف: شکست قطعنامه ضدایرانی آمریکا، نتیجه تغییر در روابط بین‌الملل است

وزیر امور خارجه ایران، شکست قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد را نتیجه شکل گیری تغییراتی در روابط بین الملل دانست.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در چهارمین سخنرانی زنده اینستاگرامی خود از سلسله نشست‌های "جهان درحال گذار" با اشاره به همراهی تنها یک کشور با آمریکا در جلسه اخیر شورای امنیت در خصوص قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، گفت: آمریکا هم می تواند اشتباه محاسباتی انجام دهد. 

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران شامگاه جمعه گذشته با 11 رای ممتنع، 2 رای موافق آمریکا و جمهوری دومینیکن و 2 رای مخالف روسیه و چین به تصویب نرسید.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه با طرح این پرسش که چرا انحصار غرب در حال پایان یافتن است، یادآور شد: دیگر آنچه که در دنیا رخ می دهد ناشی از تعامل قدرت‌های بزرگ نیست.

ظریف با اشاره به ناکامی غرب در حل مسئله تروریسم در جهان و ایجاد ناامنی بیشتر در شهرهای مختلف از جمله نیویورک، گفت: هزینه نظامی هنگفت سالیانه آمریکا حتی نتوانسته موجب تامین امنیت برای مردم خود این کشور شود.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه جهان در واقع وارد عصر پساغرب شده است، تصریح کرد: وضع کنونی غرب به گونه ای است که دیگر مانند قبل نمی تواند همه رخدادها و حوادث را در سراسر جهان، اداره کند؛ هژمونی و برتری طلبی نه تنها دیگر مطلوب نیست، بلکه امکان پذیر هم نیست. 

 

کلیدواژه