سنبله 01, 1399 09:12 Asia/Kabul
  • تخت‌روانچی: ایران متناسب با تهدیدهای متوجه برجام اقدام می‌کند

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: ایران متناسب با تهدیدهای متوجه برجام و قطعنامه، اقدام می‌کند که یکی از آنها بازگشت به طراحی گذشته راکتور اراک است.

مجید تخت روانچی جمعه شب در گفت‌وگو با انجمن کنترل سلاح واشنگتن در پاسخ به این سوال که هدف ایران از کاهش تعهدات برجامی چیست و آیا در آینده گام‌های جدیدی برخواهد داشت، گفت: به این بستگی دارد که برجام و قطعنامه 2231 تا چه حد مورد تهدید قرار گیرند، اقدامات تهران با آنچه که برای برجام و قطعنامه2231 رخ می‌دهد، متناسب خواهد بود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بابیان اینکه درباره تاسیسات هسته‌ای اراک در حال گفت‌وگو با شرکای خود هستیم، افزود: اگر ایران نتواند توسعه این بخش از تاسیسات هسته‌ای را پیش ببرد، به طراحی گذشته خود که همان ساخت بومی است، بازخواهد گشت.

آمریکا با وجود آنکه دو سال پیش رسما و بدون توجه به قطعنامه 2231 در اقدامی غیرقانونی از برجام خارج شد، در تفسیر حقوقی جدید مدعی است که براساس مفاد این قطعنامه همچنان یکی از مشارکت کنندگان در برجام است و در این چارچوب حق دارد که از ساز وکارهای مطرح در این توافق از جمله مکانیسم ماشه برای بازگشت تحریم های شورای امنیت علیه ایران استفاده کند.

روسیه ، چین ، فرانسه ، بریتانیا و آلمان با این درخواست آمریکا مخالفت کرده اند.

کلیدواژه