سنبله 03, 1399 15:03 Asia/Kabul
  • تاکید چین بر لغو تحریم های یکجانبه آمریکا ضد ایران
    تاکید چین بر لغو تحریم های یکجانبه آمریکا ضد ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه چین بر لزوم لغو تحریم های یکجانبه آمریکا ضد ایران تاکید کرد .

به گزارش ایرنا، «جائو لی جیان» روز دوشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران در پکن ضمن مخالفت با هرگونه «فشار و تحریم بر ایران» در موضوع برجام از طرف آمریکا گفت ، گفت و گو و مذاکره تنها راه حل مساله هسته ای ایران است .

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به فشار آمریکا بر شورای امنیت برای فعال سازی مکانیسم ماشه ضد ایران افزود، همانگونه که «وانگ یی» وزیر خارجه چین هم یادآوری کرد،آمریکا با خروج از برجام حق درخواست از شورای امنیت برای فعال سازی مکانیسم ماشه را ندارد.

مکانیسم ماشه (Snapback) در راستای حل ‌اختلاف پیش بینی شده در برجام، فرآیندی است که اگر یکی از طرف‌های برجام به این جمع‌بندی برسد که طرف دیگر به تعهدات ذکر شده در این توافق پایبند نیست، می‌تواند به کمیسیون مشترک شکایت کند.

آمریکا پس  از خروج ازبرجام (18 ثور 1397) هم اکنون مدعی شده که همچنان عضوی از این توافق است و می‌تواند از سازوکارهای موجود در این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با آن، علیه ایران استفاده کند. به همین منظور اخیرا قطعنامه‌ای به شورای امنیت برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ضد ایران  ارائه کرد که رد شده اشت.

به دنبال آن، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم با حضور در سازمان ملل متحد به طور رسمی درخواست داد تا قطعنامه های لغو شده شورای امنیت، بر اساس مکانیسم ماشه علیه ایران بازگردانده شود.

 

کلیدواژه