سنبله 05, 1399 16:10 Asia/Kabul
  • خطیب‌زاده: اعضای برجام مانع استفاده ابزاری آمریکا از شورای امنیت شوند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: کشورهای عضو توافق برجام باید مانع استفاده ابزاری آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل متحد شوند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما، در واکنش به اقدام رئیس شورای امنیت سازمان ملل در رد درخواست آمریکا مبنی بر بازگردان تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران، تصریح کرد: روز گذشته آمریکا بار دیگر شکست تاریخی دیگری را در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحمل شد.

خطیب‌زاده افزود: درخواست آمریکا در 14 اوت گذشته برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران با مخالفت اعضای شورای امنیت مواجه شد، همچنین در 20 اوت نیز بار دیگر تلاش ایالات متحده برای توزیع اعلامیه علیه ایران با مخالفت اعضای این شورا روبه‌رو شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران یادآور شد: شاید برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت باشد، در کمتر از 10 روز یکی از اعضای دائم این شورا با یک «نه بزرگ» روبه‌رو شده است.

خطیب‌زاده با اشاره به بیانیه رئیس شورای امنیت مبنی بر اینکه درخواست آمریکا باطل و بی اثر است، ابراز امیدواری کرد: در ادامه مسیر، اعضای برجام و همچنین تمامی اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت نشان دهند که اجازه نخواهند داد، آمریکا با ترساندن و ارعاب، از شورای امنیت سازمان ملل استفاده ابزاری و قوانین بین المللی را نقض کند.

«دیان دیجانی» نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل متحد در نشست روز گذشته (سه‌شنبه) شورای امنیت که ریاست دوره‌ای این شورا را برعهده دارد، در خصوص درخواست آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه گفت: با توجه به مخالفت اکثریت اعضای شورای امنیت با درخواست آمریکا، اقدام بیشتری نمی‌توان درباره این موضوع انجام داد.

کلیدواژه