سنبله 24, 1399 08:09 Asia/Kabul
  • غنی‌سازی بیش از یک هزار سانتریفیوژ در سایت فردو

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اجرای گام‌های کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران، گفت: یک هزار و 44 سانتریفیوژ در سایت فردو غنی‌سازی می‌کنند.

«علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه با بیان اینکه گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از سوی جمهوری اسلامی کاملا اجرا شده است، یادآور شد: غنی‌سازی به اندازه نیاز در ایران انجام می‌شود و مواد غنی شده هم ذخیره خواهد شد.

صالحی با اشاره به چالش سیاسی ایران با استکبار جهانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب در این چالش بوده و رفته رفته بهانه این چالش به مساله هسته‌ای تبدیل شد اما در نهایت تهران توانست آمریکا را در این چالش منزوی کند و این دستاورد بسیار ارزشمندی برای جمهوری اسلامی ایران است.

ایران 8 مه 2019، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد، بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق معلق می‌کند.

کاهش تعهدات برجامی ایران در پنج گام، شامل بالا بردن درصد غنی‌سازی اورانیوم از 3.67 درصد، افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده، توقف تمامی تعهداتش در حوزه تحقیق و توسعه و آغاز غنی‌سازی و تولید دوباره اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای فردو و لغو محدودیت در تعداد سانتریفیوژها انجام شد.

کلیدواژه