سنبله 24, 1399 16:39 Asia/Kabul
  • گروسی: امیدوارم توافق ایران و آژانس به تقویت اعتماد دوجانبه منتهی شود
    گروسی: امیدوارم توافق ایران و آژانس به تقویت اعتماد دوجانبه منتهی شود

مدیرکل آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی خطاب به رئیس شورای حکام ابراز امیدواری کرد توافق ایران و آژانس به تقویت همکاری و اعتماد دوجانبه میان دو طرف منتهی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی در بیانیه ‌ای خطاب به رئیس شورای حکام اعلام کرد که آژانس به راستی ‌آزمایی عدم انحراف برنامه هسته ‌ای تهران طبق توافقات پادمانی ادامه می‌ دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود در رابطه با موافقتنامه پادمان ان پی تی با جمهوری اسلامی ایران تائید کرد که به مکان‌های مورد نظر این سازمان در ایران دسترسی پیدا کرده است.

جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، 5 سنبله در پایان سفر دو روزه «رافائل گروسی» Rafael Grossi مدیر کل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات ایرانی، بیانیه مشترکی صادر کردند.

شورای حکام آژانس امروز دوشنبه جلسه ماه سپتامبر خود را با دستورکارهای متعدد از جمله ایران، برجام و مسائل پادمانی در منطقه غرب آسیا آغاز کرد.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدید ترین گزارش خود که ده روز پیش در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته، تأیید کرده که میزان ذخائر اورانیوم غنی ‌شده ایران افزایش یافته و به بیش از 10 برابر میزان مجاز در برجام رسیده است.

این در حالی است که ایران 18 ثور 1397، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد، بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق معلق می‌کند.

کاهش تعهدات برجامی ایران در پنج گام، شامل بالا بردن درصد غنی‌سازی اورانیوم از 3.67 درصد، افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده، توقف تمامی تعهداتش در حوزه تحقیق و توسعه و آغاز غنی‌سازی و تولید دوباره اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای فردو و لغو محدودیت در تعداد سانتریفیوژها انجام شد.

 

کلیدواژه