نامه ایران به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل
(last modified 1399-06-30T02:59:00+00:00 )
سنبله 30, 1399 07:29 Asia/Kabul
  •  نامه ایران به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت این سازمان تاکید کرد، ادعای آمریکا برای بازگردانده شدن تحریم‌های لغو شده قطعنامه 2231، فاقد اثر حقوقی، باطل و بی‌اثر است.

«مجید تخت‌روانچی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل شامگاه شنبه در این نامه یادآور شد، هیچ یک از اعضای شورای امنیت در واکنش به اقدام آمریکا، نه تنها صلاحیت این کشور برای فعال کردن روند بازگشت تحریم‌های گذشته را نپذیرفتند، بلکه از طریق نامه‌های انفرادی یا مشترک به رئیس شورای امنیت، 13 عضو این نهاد، اعتبار حقوقی و مقبولیت نامه آمریکا را قاطعانه رد کردند.

تخت‌روانچی به نظرات مشابهی که توسط اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت در نشست 4 سنبله این شورا، نامه 30 اسد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام و بیانیه نشست یکم سپتامبر کمیسیون مشترک برجام ارائه شد، اشاره کرد و افزود، در این نظرات، بیانیه ها و نامه ها به صراحت اعلام شده است، آمریکا یک دولت عضو برجام نیست و نمی‌تواند روند بازگرداندن تحریم‌های گذشته سازمان ملل را آغاز کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در این نامه که قرار است به عنوان سند شورای امنیت هم ثبت و منتشر شود، تصریح کرد، هدف اعلام شده آمریکا از بین بردن کامل برجام است و راهبرد آن برای رسیدن به این هدف نیز ایجاد پیچیدگی حقوقی از طریق ارائه تفاسیر یکجانبه دلبخواهانه و استدلال‌های شبه‌حقوقی است.

تخت‌روانچی خاطرنشان کرد، ایران مطمئن است که اعضای شورای امنیت بار دیگر با تلاش آمریکا برای سوء استفاده از این شورا و تضعیف اقتدار و اعتبار آن مخالفت خواهند کرد.

آمریکا که 18 ثور 1397 از برجام خارج شد، در 30 اسد 1399 با ارائه ابلاغیه ای به شورای امنیت سازمان ملل با ادعای نقض اساسی برجام از جانب ایران، مدعی بازگشت خودکار تحریم های بین المللی علیه ایران از 30 سنبله 1399 شد.

 

کلیدواژه