میزان 02, 1399 09:13 Asia/Kabul
  • خطیب‌زاده: پاسخ جهان به آمریکا \
    خطیب‌زاده: پاسخ جهان به آمریکا \"نه بزرگ\" بود

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پیامی توییتری نوشت: پاسخ جهان به آمریکا، یک "نه بزرگ" بود.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه در ادامه این پیام افزود: دولت آمریکا خود را با شیبی بسیار تند و با سرعتی بسیار زیاد منزوی می‌کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 8 می 2018 (18ثور1398) به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام  این کشور را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

آمریکا سپس به رغم آنکه دیگر مشارکت‌کننده برجام نبود، اقدام به ارایه نامه‌ای به شورای امنیت درباره «نقض چشمگیر برجام از سوی ایران» کرد تا به زعم خود مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کرده و همه تحریم‌های بین‌المللی را بازگرداند.

اما اکثریت قاطع کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله انگلیس و فرانسه به همراه آلمان که از مشارکت‌کنندگان اصلی برجام هستند، به صراحت با این اقدام واشنگتن مخالفت کرده و تاکید کردند که آمریکا جایگاهی برای فعال کردن مکانیسم ماشه ندارد.

یکشنبه گذشته همزمان با گذشت یک ماه از اقدام آمریکا، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه این کشور مدعی شد که با گذشت موعد مقرر در قطعنامه 2231 شورای امنیت، اکنون تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بازگشته است.

اما جامعه بین‌المللی بار دیگر با این اقدام آمریکا مخالفت کرده و کشورهای عضو شورای امنیت تاکید کردند که از نظر آن‌ها اصلا مکانیسم ماشه فعال نشده است. 

کلیدواژه