میزان 15, 1399 18:52 Asia/Kabul
  • ربیعی: ایران تعرض به خاک خود را تحمل نمی‌کند
    ربیعی: ایران تعرض به خاک خود را تحمل نمی‌کند

سخنگوی دولت ایران با اشاره به برخی تعرضات انجام شده به خاک کشور در جریان درگیری‌های اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: جمهوری اسلامی قطعاً نمی‌تواند تعرض به خاک خود را تحمل کند.

«علی ربیعی» سخنگوی دولت ایران روز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: تهران طرحی را آماده کرده است که با مشورت هر دو طرف جمهوری آذربایجان و ارمنستان و دولت‌های منطقه و همسایگان، آن را پیگیری خواهد کرد.
ربیعی افزود: ایران از معدود کنشگرانی است که با همه طرف‌ها اعم از باکو و ایروان و طرف‌های دیگر منطقه، روابط بسیار خوبی دارد.
سخنگوی دولت ایران با بیان اینکه مسیر نظامی برای حل و فصل منازعه‌ای که چند دهه به‌طول انجامیده، مسیر درستی نیست، خاطرنشان کرد: ایران از دو طرف می‌خواهد فوراً به خشونت و خونریزی خاتمه دهند و اجرای قوانین بین المللی را از راه مذاکره و دیپلماسی دنبال کنند.
ربیعی همچنین با ابراز نگرانی از آسیب رسیدن به دارایی شهروندان‌ ایران در نواحی مرزی شمال غرب کشور تاکید کرد: در صورت تکرار این اتفاقات، جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن همه گزینه‌های موجود، درخصوص آن بی‌تفاوت نخواهد بود.
در روزهای اخیر، درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان منجر به اصابت تعدادی راکت و خمپاره طرفین منازعه به تعدادی از روستاها و مناطق همجوار با مرز این دو کشور در ایران و مجروح شدن یک کودک پنج ساله ایرانی شده است.
سخنگوی دولت ایران همچنین درباره پیگیری موضوع بازپس‌گیری منابع ارزی ایران از کره جنوبی گفت: بهانه‌جویی‌های بیهوده و غیرواقعی و ترس زیاد از آمریکا نباید باعث شود یک جامعه و ملت از حقوق مسلم خود دور بماند.

کلیدواژه