واکنش خطیب‌زاده به خبرسازی اخیر درباره دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک
(last modified 1399-07-24T03:45:57+00:00 )
میزان 24, 1399 08:15 Asia/Kabul
  • واکنش خطیب‌زاده به خبرسازی اخیر درباره دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک
    واکنش خطیب‌زاده به خبرسازی اخیر درباره دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به خبرسازی رویترز درباره یک دیپلمات ایرانی گفت: نقض مصونیت دیپلماتیک دیپلمات ایرانی در بلژیک یک بدعت غیرقابل قبول است و ایران کشورهای درگیر این پرونده را مسئول نقض حقوق این دیپلمات می‌داند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه ادعای رویترز و برخی رسانه‌های اروپائی مبنی بر هشدار دیپلمات بازداشت شده ایرانی به مقامات بلژیک را در حد یک خبرسازی سطحی دانست و تصریح کرد: اینگونه خبرسازی‌های بی‌اساس برای بهره‌برداری‌های بعدی و فضاسازی‌های رسانه‌ای تولید و منتشر می‌شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بازداشت «اسدالله اسدی» دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در اروپا را اقدامی از اساس غیرقانونی و نقض فاحش قواعد و رویه‌های بین‌المللی و مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ وین قلمداد می‌کند و براین اساس قبلا مراتب اعتراض شدید خود را به طور رسمی به مقامات دولت‌های اروپایی ذیربط ابلاغ کرده است.  

بلژیک، ژوئیه 2018 همزمان با سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران به اتریش و سوئیس مدعی شد، «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی مامور در وین را به ظن تلاش برای بمبگذاری در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس بازداشت کرده‌‌ است.

اخیراً نیز برخی رسانه‌های غربی ادعاهای مضحکی درخصوص تهدید دولت بلژیک از سوی «اسدالله اسدی» مطرح کردند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلژیک روز سه شنبه در بیانیه‌ای با «غیرقانونی» خواندن بازداشت اسدالله اسدی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، گزارش‌های بی‌اساس برخی رسانه‌ها درخصوص دیپلمات ایرانی را با نگرانی دنبال می‌کند و متعجب است که تا چه اندازه چنین گزارش‌هایی از حقیقت به دور است.

کلیدواژه